Borgman
on perekonnanimi, mis on laialt levinud Inglismaal, Hollandis ja
Saksamaal ning mille juured ulatuvad Karolingide ajastu Saksoonia
aladele. Toona, Keskajal nimetati nii maksukogujaid, hollandi sõna
“borg” tähendabki makse.
Hollandi
lavastaja Alex von Warmerdami film “Borgman” räägib pealtnäha millestki
hoopis muust. End metsas varjanud ja habemesse kasvanud mees läheb
alandlikult ühe uhke eramaja ukse taha, paludes, et talle antaks
võimalus end veidi pesta. Pereisa annab talle seepeale hoopis peksa,
äratades pereema kaastunde ja reetes ühtlasi selles pisikeses
ühiskondlikus üksuses peituva kriisi alge. See, mis järgneb, on ootamatu
nii perekonnale kui ka vaatajale, sest Warmerdam ja habemik ning tema
kaaslased lähtuvad hoopis mingisusgusest omast agendast. Mis on nende
eesmärk, kust nad tulevad ja kuhu lähevad, jääbki saladuseks, mida
vaataja kogu filmi jooksul mõistatada püüab. Warmerdami “Borgmani” võib
ülekantud ja mängulises tähenduses tõlkida ka “Boogie-maniks” ehk siis
maakeeli öeldes kummituseks, sest see, kuidas habemik Camiel oma asju
ajab, on õõvastav, samas aga ei lase tasapisi tekkiv pinevus vaatajat lahti. Warmerdamil õnnestub pugeda vaataja naha
vahele ja “Borgmani” teod ja arusaamatud motiivid ei lase lahti ka
pärast filmi lõppu. Vaataja kistakse välja mugavustsoonist ega lasta tal
enam sinna naasta. See, mis toimub filmis, toimub ka vaataja meeltes.
Väikekodanliku harmoonia ideaal purustatakse seestpoolt. Pealtnäha vagur
ja loodusekeskne metsamees toob esile seda harmooniat kandvate
mudelkarakterite nõrkused ja neile astudes sammub oma teed edasi.
“Borgmanis” pole keegi ega miski see, mis ta paistab - metsa varjab
salakäike ja urge, järvest saab omamoodi surnuaed, edukas pereisa osutub
armukadedaks vägivallatsejaks, malbe pereema iharaks nümfiks, lapsed on
moraalita monstrumid ja alandlik habemik metsast osutub koletiseks,
anti-kristuseks, kelle eetika on hoopis teisest maailmast.
Kui
“Borgmani” nimetada igavaks filmiks, siis võib seda mõelda selles
mõttes, et ta asetub liiga lihtsalt Vanas Maailmas levinud võõrviha ja
vandenõuteooriate šabloonile. Väga hõlbus on tõlgendada Borgmani ja ta
kaaslasi sotsiaalselt turvalisse heaoluühiskonda imbuvate
immigrantidena, kes kannavad teist usku ja elavad oma reeglite järgi.
Moodsas betoonkarbis elav mudelperekond on kaotanud valvsuse ja vaimsed
väärtused ning asendanud need materiaalse heaoluga. Selle anastavad teab
kust saabuvad, eraldusmärkideta tulnukad, kes on seadnud endale
ülesandeks paljuneda kehade üle võtmise kaudu. Borgman näitabki, kui
lihtne on sellist kaardimajakest vallutada. Annad kurjale sõrme ja võtab
kogu käe. Sealjuures ei tule kuri sinna, kus ta kindlalt tagasi
lükatakse. Warmerdam ei pane siinjuures kahtluse alla kaastunnet ega
ligimesearmastust, ta viitab, et neid on lihtne ära kasutada, kuid seda vaid siis, kui selleks on olemas eeldus - inimlik nõrkus, mis
osutub tugevamaks kui moraalne kest.
Warmerdami
“Borgman” on huvitav film ka selles mõttes, et vaatajale vastu ei
tulda. See, mis toimub, toimub justkui oma maailmas, oma reeglite järgi,
sõltumatuna sellest, mida vaataja võib oodata. Seletusi ei anta, samas
puudub ka näiteks David Lynchi filmides nähtav Kurja müstifitseerimine.
Warmerdamil on kõik ehmatavalt lihtne, Kurja töö on isegi labane nagu
tänavapätil - mürgitamine ja summutiga püstol on mitu korda igavamad
meetodid kui Lynchi hiilival, vaid silmanurgast nähtava näoga Kurjal,
kes oma hirmuteod saadab korda teadmata kuidas.
Kui
tagasi tulla Borgmani kui nime tähenduse juurde, siis võib öelda, et
Warmerdami Borgmanide maksuks, mida nad koguvad, on rikkumata
inimhinged, tähelepanu ja armastuseta jäetud lapsed ja noored, keda on
lihtne allutada ja kellest võib treenida endale kuulekad ketikoerad.
Seega võibki “Borgmani” vaadata allegoorilise hoiatusfilmina vaimse
lodevuse ja eetilise näotuse eest, mille võib kaasa tuua liiga hea elu.
(Delta, 21.märts)
No comments:
Post a Comment