Ajalugu on see, mille sees elame, kuid millest ülevaate saamiseks
vajame paradoksina teatud ajalist distantsi. Ainulaadse ja ilmselt kordumatu
projektina on kodumaistel filmientusiastidel Kinobussi eestvedamisel valmis
saanud Eesti filmiajaloo esimene rahvafilm keset küla kõrguva pealkirjaga "Täitsa lõpp". Žanrilt võib seda nimetada romantiliseks, ulmeliste või õigemini
apokalüptiliste elementidega seiklusfilmiks. Filmi valmimise juures lõid kaasa
1500 inimest, neist enamik asjaarmastajad, kes proffide toel esimest korda ühe
filmi valmimise protsessiga kokku puutusid.
Sellisena tulekski aastaga valminud linatööd vaadata ja sellena ta ka
me pea sajaaastaseks saava kodumaise filmitööstuse ajalukku ilmselt jääb – ühe
teatud tähisena eesti filmis, mis näitab, et hea pealehakkamise ja energia
korral pole vaja suuri rahasummasid ega tuntud ekraaninägusid. Talente ja
kauneid võttepaiku Eestimaal jagub ning nagu näha filmist, on ka Eesti enda
inimestes piisavalt potentsiaali omapärasteks lugudeks ja karakteriteks.
Filmitalgute tulemus ei saagi olla muud kui
kompromiss, seda on tõdenud ka eestvedajad juba algusest peale. Kompromissina
valmis ekraaniloo aluseks olev stsenaarium, milles võib ära tunda viiteid nii
välismaistele kui ka kodumaistele niiöelda B-filmi legendidele nagu "Tulnukas
ehk Valdise päästmine", või isegi "Jan Uuspõld läheb Tartusse". Aga mitte ainult
B-filmid – välja võib sealt lugeda ka otsese viite sellisele kassatükile nagu "Tähesõjad". "Täitsa Lõpp" žanriks on korraldajad samuti nimetanud
üle-ekspluateeritud road-movie, ehk teelolekufilmi. Tegevus viib vaataja
Tallinnast Tartusse, lõunast lääne ja lõpuks maaliliselt kaunitele
tuhamägedele. Kompromiss oli ka rahvahääletus, mille põhjal valiti filmi
osatäitjad, nende osa filmi üldmulje kujundamisel ei saa samuti alahinnata.
Dialoogide või näitlejate teatud kohmakust pole mõtet siinjuures filmile ette
heita, esile tasub hoopis tuua see, et vaimukusest puudu ei tule ja leidlikke
ning isegi ootamatuid lahendusi tuleb ette rohkem, kui seda eelarvamustega
vaataja võib oodata. Üldiselt meeleolult on film optimistlik, lõbus ja suvine
ning kui arvestades seda, et juba oma geograafiliselt haardelt võib film
meeldida suhteliselt laiale vaatajatehulgale, siis kindlasti täitis film oma
eesmärgi levitada filmitegemise alast kirjaoskust. Vaadates aga sedasama kogu
Eestit katvat võrgustikku, kus filmivõtted toimusid, jäi kummitama tahtmine
näha rohkem mingile paikkonnale iseloomulikku – Tartu oli markeeritud silla ja
Ida-Virumaa Kiviõli tuhamägedega, kuid ülejäänud Eesti jäi suures osas
animeeritud maakaardi ja muusika saatel mööda joonistatud teed kihutavate
papist kujude taha. Võib olla olekski reaalsed teeloldud kaadrid lisanud
toimuvale just selle äratundmise ja kohanemise mõõtme, mida praegu veidi vajaka
jäi. Teelolemise efekti andis hästi edasi ka filmi alguses korraks kasutatud
niiöelda klassikaline võte, kus liikumist imiteeriva sõiduriista taustal
kuvatakse liikuv maastik.
See on aga kokkuvõttes tühiasi, mis
lõppmuljet suures plaanis ei varjuta. Rahvatalgute korras valminud "Täitsa lõpp" näitab, et tahtmine filmi teha ja filmis kaasa lüüa on olemas. kui arvestada
digitehnika kättesaadavust ja suhtelist odavust, siis võiks mängida mõttega, et "Täitsa lõpp" annab innustust luua samasuguseid või paremaidki lugusid. Julgen
arvata, et see mõjuks kodumaisel filmimaastikul värskendavalt ja
rikastavalt.
(Delta filmikomm)
No comments:
Post a Comment