Bertrand Bonello "Lõbumaja", algupärase pealkirjaga "L'Apollonide - mälestusi ühest lõbumajast" viib vaataja XIX sajandi lõpu
Pariisi, luksuslikku bordelli, kus armatseti šampusevannis ja oma keha
pakkuvad noored naised liikusid ringi sametis ning pitsivahus. See oli ka
kõrgklassi lõbumajade viimane õitseaeg, toonane majandussurutis tõstis aga
peatselt rendihindu ja prostituudid pidid kolima tänavale, kuhu nad on jäänud
senini. Bonello võtab peenetundeliselt ette selle põlatud ja teisalt
ihaldatud ameti varjukülje ning liidab selle nutikalt üldisemasse konteksti.
Esteetika katab erootika ja sotsiaalne taust saab peegliks
üksikisiku
traagikale.
http://www.youtube.com/watch?v=uO3LgQkDCWE
Filmi ikooniliselt keskseks tegelaseks saab naine
hüüdnimega Juuditar, kes satub ühe väärastunud kliendi ohvriks, mille
tagajärjel jääb ta nägu moonutama võigas arm. Bonello loob sellega väga
ilmeka kujundi,
tuues sellise groteskse koledusega esile ihale suunatud
inimkaubanduse tõelise pale. Aga see pole Bonellole veel kõik - filmi
lõpuminuteil, mida võib julgelt nimetada Grande Finale'iks, tõmmatakse
sellele
kujundile veel üks keerd peale, kui Juuditar Madeleine'i
painajalik unenägu ka pildis lavastatakse. Põnev on vaadata Bonello
narratiivi käsitlust - lugu kulgeb lineaarselt ja kronoloogiliselt, samas
viskab ka filmi stsenaariumi kirjutanud Bonello süžeesse kaadreid
faabulas hoopis kaugemal asuvatest hetkedest. Bonello kasutab ka
kaadri jagamise võtet, näidates üheaegselt mitmes ruumis toimuvat. Seda
võtet kasutatakse peamiselt krimifilmides, et vaatajat sündmustiku
üheaegse arenguga mitmes ruumipunktis kursis hoida, Bonello Lõbumaja pole
aga krimifilm, ehkki ka siin on oma kriminaalne element. Jagatud
kaadris ilmneb kõige paremini Bonello taotlus - näidata lõbumajas
toimuvat võimalikult täpselt ja argiselt - naised pesevad ennast,
söövad, magavad, valmistuvad õhtuks, et vastu võtta uusi kliente.
Magus erootika taandub miinimumini, keha müüvad naised
muutuvad seksinukkudeks, kelle peal aristokraadid ja töösturid oma
iha
rahuldavad. Hiilgav klantspilt peidab enda all mädanevaid hingi
ja kodanlus õgib oma õisi. End võlavangi müünud naised ei tohi
lubada mingeid tundeid, omaette väljas käimine on keelatud ja tulevik
pea1 olematu, sest abikaasaks ei taha neid keegi. Kaitstud pole nad
millegi eest, olgu see siis vägivald või haigused. Nii lõpetab üks
filmi tegelastest Julie süüfilisehaigena nagu Emile Zola Nana. Kui Nana
pidi aga oma elu lõpetama unustatuna, sünges üksinduses, siis
Julie'd toetavad ta saatusekaaslased - iha vangid ja ühiskonna vangid,
mida iha toidab. "Lõbumajas" polegi üht keskset tegelast, siin on
mitu tegelaskuju, kes kõik kannavad erinevaid filmi seisukohalt
olulisi tähendusvälju - Madeleine saab vägivalla, Julie kaitsetuse ja
Pauline lapsikuse sümboliks. Nende perenaine, tähendusrikkalt laetud
nimega Marie-France, kes lesestunult on võtnud kahe lapse kasvatamiseks
ette lõbumaja pidamise, sümboliseerib siinjuures nii kasuahnust, kui
ka
sellesama ühiskonna ohvrit, mille varjatud tahtmistele ta nii
varmalt vastu tuleb.
Ühtlasi on Bertrand Bonello "Lõbumaja" tõsine ja
kurb film sallivusest, tõrjutusest ning märgistatusest, mis seksuaalsuse
varjatud poolega kaasas käib.
("Delta" Klassikaraadios 9.dets)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment