Rootsi
režissööri Tomas Alfredsoni "Plekksepp, rätsep,
sõdur, nuhk" on spioonifilm John Le Carré romaani
põhjal, tehtud Inglismaal ja peaosas näeme nauditavat
näitlejateansamblit briti kino praegustest tähtedest alates
Gary Oldmaniga peaosas ja lõpetades talle sekundeeriva abilise
Benedict Cumberpatchiga. Tugeva näitlejakaardiga film räägib
topeltagentide paljastamisest briti salaluures 1970ndate aastate
alguses. Sündmustik on fiktiivne nagu John Le Carré
romaanides tavaks, kuid me ei saa ka lõpuni kindlad olla, et
selliseid sündmusi luure telgitagustes aset poleks leidnud,
luure on teadupoolest oma salastatuse tõttu üks
köitvamaid valdkondi, mille vastu kõigil on huvi, kuid
millega mitte keegi kokku puutuda ei taha. See on maailm, kus
mängitakse väga räpaseid mänge, kusjuures
mänguritel puudub isegi organiseeritud kuritegevusele omane
aukoodeks. Kui see illustratiivne kiht kõrvale jätta,
räägib Le Carré raamat ja ka kõne all olev
film just sellest samast aust ja inimlikust väärikusest,
mis selle ameti juures on hõlpus kaduma. Meenutagem kasvõi
alles mõne aasta tagust Eesti suurimat spiooniskandaali -
Herman Simmi juhtumit. Inimlikus plaanis viitab Le Carré ka
sellele, et tegelemine poliitiliselt sedavõrd valgustkartvate
küsimustega nagu riigisaladused, eeldab enese ohverdamist, oma
elu ohvriks toomist ühiskondlikult organiseeritud moodustisele,
mida nimetame riigiks.
Plekksepp,
Rätsep, sõdur, nuhk on filmis malendid, keda peategelane,
Gary Oldmani kehastatud George Smiley kasutab topeltagendi skeemi
paljastamiseks. Kujund jookseb filmist läbi mitmel korral
justkui rõhutades nende inimeste depersonifitseeritust, oma
inimliku näo kadumist võimumängudes. Õigupoolest
toob Le Carré oma menuromaanis ära karakterite galerii,
mis vaatab vastu pea igas töökollektiivis, rääkimata
avalikkuse luubi all olevatest poliitikutest. Siin on pimesi oma idee
läbilöömise nimel töötavaid karjeriste nagu
Toby Jonesi mängitud Percy Alleline, pehmeloomulisi
kaasajooksikuid nagu Toby Esterhase David Denciku kehastuses või
heauskseid ettureid nagu filmi alguses kuuli saav Jim Prideaux, keda
mängib Mark Strong.
„Plekksepp,
rätsep, sõdur, nuhk“ on meeste film, naised on jäetud
nõrgemaks ja kannatajaks pooleks nagu see John Le Carré
raamatutes reegliks. Huvitav on siinjuures kõrvutada Ian
Felmingi James Bondi raamatuid ja nende põhjal vändatud
filme Le Carré maailmaga. Vastandina Bondi kehalisele
seikluslikkusele on Le Carré tõsisem, psühholoogilisem
ja kuivem. Samas on Le Carré tegelased oma müüdavuses
ja väiksuses inimlikumad kui Flemingi kangelaslikud ja
karikatuursed karakterid. Gary Oldmani sissemängitud George
Smiley on Le Carré romaanides üks läbivaid kujusid –
seda meisterspiooni ja sisekontrolli detektiivi võib kohata
keskse tegelasena viies romaanis, samamoodi on neis läbiv ka
tema vastane, halastamatu nõukogude salaluure agent Karla, kes
on ka antud filmis ja romaanis esile tuleva spiooniskandaali
mahhinaator. Et tegemist on esimese romaaniga Le Carré
niinimetatud Karla versus Smiley tsüklist, siis võiks ju
oodata, et Alfredson teeks filmiks ka ülejäänud kaks
romaani “Auväärt koolipoisi” ja “Smiley inimesed”.
Võib olla see aitaks paremini avada toimuva tagamaid ja mõista
karaktereid. Praegu jäi Alfredsoni filmis nii mõndagi
hämaraks ja võimaldas lugu mitut moodi tõlgendada,
seega tuleb romaani eelnev tundmine kindlasti kasuks. Ühtlasi
tõukab film raamaturiiuli juurde, et taas kord üle lugeda
mõni Le Carré või Graham Greene’I spioonikas
ja selline kunstiliikide ülene dialoog on alati tervitatav.
No comments:
Post a Comment