Kinodes on veel viimaseid nädalaid jooksmas Roman Polanski uus film
pealkirjaga "Tapatalgud", ehk "Carnage". Vaatamata karmikõlalisele
pealkirjale ja sisututvustusele kinode veebikülgedel, on tegu õigupoolest
komöödiaga, või siis meelelahutusliku draamaga inimese väiksusest, mis kipub
alles jääma vanusele vaatamata.
"Tapatalgud" on karakterifilm ja näitlejafilm –
filmis pole rohkem kui neli osatäitjat, ehk stsenaariumi järgi kaks
abielupaari, keda mängivad Jodie Foster, John Reilly, Kate Winslet ja Christoph
Waltz. Näitlejad täidavad neile pandud ülesande nauditavalt hästi ja ei jäta
palju ruumi kujutelmaks kedagi teist neisse osadesse.
Perekond Cowanid on läinud külla Longstreetidele, et üheskoos leida
lahendus nende teismeliste laste vahel puhkenud kaklusele, kus üks osapool solvangu
peale vihastudes teisel kaks hammast välja lõi. Näib nagu film lõpeks juba
esimestel minutitel, sest üksmeel vahejuhtumi sõnastuses on leitud ja Cowanid kohe
kohe lahkumas. Kõik ei lähe aga nii lihtsalt, kohvilauas tekib sõnast sõna ning päevavalgele tulevad paljud
seni välja elamata pinged. Pingete tekitamise allikaid on mitmeid - lisaks abikaasade endi vahelistele ja
lõpuni läbi rääkimata konfliktidele, tõusevad esile ka erimeelsused poiste
vahelise tüli suhtes, mis viib erinevate kasvatusviiside ja maailmavaadete lahknevustele.
Lisaks püüab advokaadina töötav Alan Cowan, kelle osas näeme Austria päritolu
Christoph Waltzi, lahendada järjekordset tööskandaali ka külaskäigu ajal ja ta
teeb seda muidugi mobiiltelefoniga, mis saab seeläbi isegi üheks kõrvaltegelaseks.
"Tapatalgud" pole loomulikult pooleteist tunnine reklaamfilm
mobiiltelefonifirmale, ehkki ka nii võiks lõpustseenide ajel mõni nihestunud maailmavaatega reklaamiprofessionaal mõelda, see on siiski inimese
psühholoogiat vaatlev töö, mis peeglina paiskab me ette me endi piiratuse,
mille olemasolu me oleme tahtlikult unustanud tunnistamast.
Suletus ja sellest johtuvad muutused inimeses on Polanski filmides
läbiv teema. Polanski eelnevat loomingut arvesse võttes võib vaataja karta teatud
möödapääsmatut traagikat, fataalset ja verist finaali, aga siin tuleb vaatajat
lohutada, et seda teed praegu ei minda. Isoleerituse ja väljapääsmatu meelte
minoorse ummiku asemel jääb pärast "Tapatalguid" kõlama hoopis mažoorsem helistik
ja kinosaalist lahkub vaataja heatujulise muigega.
Waltz, Winslet, Reilly ja Foster mängivad meeliköitvalt välja jõujoonte
ja konfliktide mobiilse rägastiku, üksmeelepaarid kord tekivad, kord kaovad ja
seda ootamatutel tasanditel. Film ei räägi sellest, kuidas lahendada laste
vahel tekkinud konflikte, pigem räägib ta sellest, kuidas neid EI tuleks lahendada.
See on mitte ainult puhta mõistuse vaid ka täiskasvanute maailma kriitika, mis
lähtub iseendast, oma väljakujunenud arusaamade süsteemist ja ei jäta ruumi
isetekkelistele, loomulikele arengutele. Kõik tegelaskujud leiavad, et neil on
mingis suhtes ülim õigus ja nad pole nõus sellest mingil juhul taganema, sellise
savijalgadel maailma purustab aga mõne pisidetaili rivist välja langemine –
olgu see kunstiraamat, mobiiltelefon või käekott. Selline maailm tuginebki materiaalsetel
väärtustel, mille ülesandeks on kanda ja väljendada teatud ideoloogilist
kindlust. Pisividinad on aseaine täitmaks tühimikku, mille on jätnud
pealiskaudsus ja mõttelaiskus. Pereisa Michael Longstreet toob pingete
maandamiseks välja oma toetuspunktid, tõelised eskapismi fetišid - 18 aastase šoti viski ja kuuba sigarid, mis aga loomulikult saavad
aluseks uutele konfliktidele.
No comments:
Post a Comment