"Umbkotid"
on lõbus hoiatusfilm elust enesest, kus meist igaühele
võidakse piltlikult öeldes kott pähe tõmmata.
Filmi peategelasteks on elukunstnik Rain, kes filmi esimestel
minutitel lastakse lahti reklaamibüroost, ja tema sõber,
esseist, intellektuaalne filmirežissöör Andres, kes
unistab elust suurema filmi väntamisest. Juhtumisi satub Rain
kokku ühe võimaliku suurkliendiga, kellele õnnestub
maha müüa rahvusmütoloogiale põhinev
reklaamiidee. Filmi tegevus käibki selle ümber, mis sellest
välja tuleb. Kõrvalliinideks veel ummikusse jooksnud
isiklikud suhted, mida ostapbenderlik Rain püüab oma
projekti nimel ära kasutada.
Hoiatusfilm
on „Umbkotid“ just sellepärast, et ta näitab värvikalt,
kuidas müüakse õhku ja tõmmatakse hoovi neid,
kes selleks piisavalt lihtsameelsed. „Umbkotid“ on sealjuures ka
väga inimlik film, Rain ja Andres on sümpaatsed tegelased,
aferismi taga pole muud kui lihtne soov saada raha sealt, kus seda
on. Iseasi, milleks ja kuidas. Motiivid on erinevad aga ka Raini
omakasupüüdlik ahnus on omamoodi sümpaatne, sest siin
tunneb ilmselt igaüks ära kasvõi mõne
kolleegi, kes naeruväärsete ja läbinähtavate
trikkidega püüab teiste inimlikelt nõrkustelt kasu
lõigata. Andres kehastab justkui eesti filmitegija võrdkuju,
kelle ülimaks sooviks on vändata maailmas läbi lööv
autorifilm, kuid ainukeseks väljundiks on ja jääb
pulmavideod või telereklaamide väntamine mõne
mannetu küpsise mahamüümiseks.
„Umbkotid“
on teravmeelne allegooria õhumüümisele, pettustele
ja trikitamisele ning seda võib üldistada ka laiemale
pinnale kui filmis näidatav reklaamitööstus. Umbkotti
võib sattuda igaüks, olgu see väljapääsmatu
tupik siis enda või kellegi teise moodustatud. Umbkott
ähvardab näiteks Tallinna elanikke - kui ütled
linnavalitsuse küsitlusel, et pooldad tasuta bussisõitu,
annad kaudselt oma nõusoleku ka sellele, et teed ja lasteaiad
jäävad neist miljonitest taas ilma ja kui oled tasuta
bussisõidu vastu, ei muutu ka midagi. Umbkottide võtmes
võib lahata ka IRLi elamislubade skandaali ja muid
väiksema-või suuremamastaabilisi skandaalikesi, mille
ühendavaks teguriks on alati see keegi, kes teatab, et just tema
asub paraadi juhtima. “Meie poolt ideed, teie poolt bensiin”,
ütles Ilfi ja Petrovi ajatu kangelane, samast motost lähtub
ka „Umbkottide“ anti-kangelane Rain.
Nagu
Maimiku-Tolgi filmides tavaks, on „Umbkottideski“ rida avalikus
elus tuntud tegelasi, võrreldes varasemate filmidega nagu „Jan
Uuspõld läheb Tartusse“ ja „Kormoranid“, on
„Umbkotid“ veelgi tõetruum, sest tegelased esinevadki siin
enda nimedega, alates peategelastest endist. See pole mitte
mängufilmi lahendustega dokumentaalfilm, nagu oli seda näiteks
Jaak Kilmi- Kiur Aarma „Tallinna kilud“, vaid tõsieluline
mängufilm, mille tegelikku toimumist ei saa välistada.
„Umbkotid“
näitabki, et meil kõigil on elus mingi roll, kusjuures me
ise ei pruugi teada, milline. Vahe ongi selles, kas me ise seda
mõistame ja kas me oskame ka enda üle naerda.
No comments:
Post a Comment