Hollywoodi
välisajakirjanike ühenduse Kuldgloobuste jagamisel sai kaks
auhinda Prantsuse režissööri Michel Hazanaviciuse „Artist“
- parimaks kuulutati töö komöödiafilmide ja
muusikalide kategoorias ning samas kategoorias läks auhind ka
Jean Dujardinile parima meespeaosa täitmise eest. Parimaks
meespeaosaliseks nimetati ta ka Cannes’is. Oluline pole siinjuures
mitte auhinnad, vaid see, et prantsuse film on silmnähtavalt ja
õigustatult ära tegemas Hollywoodile, kasutades
siinjuures Hollywoodi enda vahendeid ja ajalugu. Piltlikult öeldes,
võtab prantsuse režissöör ameerika filmitööstuse
pealinnas prügikasti visatud ja ära põletatud ajaloo
ning näitab seda uuesti. „Artist“ räägib
filmiajaloo ühest piinlikumast ajajärgust – 1920ndate
aastate lõpust, 30ndate algusest, kui produtsendid hakkasid
kassaedu soovis keskenduma helifilmi tootmisele ja tummfilm koos
selle ajajärgu tähtedega visati lihtsalt minema. Selliseid
murranguid on filmiajaloos olnud mitu – kaasa arvatud ka värvifilmi
ja laiformaadi tulek, tummast rääkivaks kinoks saamine oli
aga filmikunstis ehk kõige rängem muutus. Ühes
murrangulises etapis on filmikunst ka praegu, kui kaob film ja
asemele võetaks odavam digitehnika.
Hazanavicius
annab pöördelise ajajärgu edasi ühe fiktiivse
staari kaudu, kelle ikooniliste eeskujudena kangastuvad Rudolph
Valentino, Douglas Fairbanks ja ka Clark Gable. Kõige paremini
toonastest filmistaaridest tuli sellest muutusest välja ehk
Charlie Chaplin, aga see on omaette lugu. Hazanaviciuse Artistiks on
hiirevuntsiline šarmar George Valentin, kes naudib filmi alguses oma
tähestaatust, saates pikalt produtsente ja määrates
ise, millest ja kuidas oma filme teha, filmi lõpus on aga
staar unustatuna keset põlevaid filmirulle. Kaitseingliks
võluv noor tantsijanna Peppy Miller, keda mängib Berenice
Bejo ja kelle peadpööritavale karjäärile
helifilmis Valentin aluse paneb.
„Artist“
on lahendatud stiilselt – film on must-valge ja seda saadab
tummfilmile omaselt lakkamatu muusika. Näitlejad peavad täitma
toonastele reeglitele omaseid ülesandeid – näitlema mitte
hääle vaid miimikaga, sageli rolli üledramatiseerides,
kuid „Artisti“ kontekstis ei mõju see üldse häirivalt
või kunstlikult vanamoodsalt. Juba avakaadritest pääseb
mõjule filmikunst nagu me seda tunneme tummfilmi aegadest,
tasapisi läheb lavastaja üle moodsamatele võtetele
nagu sügavusteravusega mängimine või sõitev
kaamera. Hazanavicius kõneleb pildi läbi, leidlikult
paneb ta kaasa mängima näiteks taustal vilksatavad plakatid
või tulikirjad kinoteatrite uste kohal, kavalalt markeerib ta
aja kulgu, näidates hommikusöögi laua taga istuvaid
kujusid, kusjuures ei vahetu mitte poosid vaid kostüümid,
ning eriti kavalalt on lahendatud helifilmi tulek või õigemini
heli filmi tulek. Ambivalentse tähenduse saab sealjuures ka
George’I rikka aga õnnetu abikaasa nõudmine – „Me
peame rääkima, George“, kui George on keeldunud osalemast
filmikompanii plaanitud helifilmis.
„Artist“
on ka film uhkusest ja eelarvamustest – tummfilmistaar George on
sedavõrd kinni oma kuvandis, et keeldub vastu võtmast
uut ajastut ja elu ka siis, kui seda pakub kaunis naine. Justkui
möödaminnes räägib Hazanavicius siin
staarikompleksist ja edevusest, mida filmitööstus staaride
loomisel ära kasutas.
http://www.youtube.com/watch?v=OK7pfLlsUQM
(esmakordselt eetris Deltas, detsember, 2011)
No comments:
Post a Comment