USA
kirjandusklassiku Thornton Wilderi “Märtsiiidid” räägib
loo Rooma keisri Julius Caesari viimastest päevadest ja sealse
impeeriumi allakäigust. Ühendriikide tänapäeva
filmitööstuse üks ikoone George Clooney tõi
ekraanile samanimelise filmi presidendivalimiskampaaniast ja selle
räpastest telgitagustest. Clooney näitab moodsa demokraatia
illusoorsust, seda, et riigipeaks saadakse tänu kõlavatele
aga sisutühjadele loosungitele, mis valmivad kampaania meeskonna
nutikatest peades, presidendiks pürgiv poliitik on sealjuures
pigem kaanepilt, ilus ja esinduslik silmale vaadata. Tegelikkuses on
ta samasugune inimene nagu kõik teised, omade plusside ja
miinustega, ning mida kõrgemal ühiskondlikul
vastutuspositsioonil on isik, seda tugevama luubi alla pannakse ka ta
teod. “Märtsiiidid” ei räägi aga mitte niivõrd
ühest moraalselt mädast presidendikandidaadist vaid just
neist hallidest kardinalidest, kes teda toetavad, kui toetavad.
Hollywoodi tõusev
täht ja südametemurdja Ryan Gosling kehastab filmis
pressiesindajat Stephenit, kes töötab kogenud kampaaniajuhi
Pauli abina kuberner Mike Morrise valimiskampaanias. Kampaaniaga
laulatatud pressijuhi kõrvalehüpe nägusa
praktikandiga purustab aga veendunud töömesilase
illusioonid ja paneb ta seniseid positsioone ümber hindama.
Stephen nõustub ka kokku saama vastaskandidaadi
kampaaniajuhiga, kes teda üle kutsub. Hargneb telgitagune
võimuvõitlus, kus vahendeid ei valita ja eesmärk
on vaid üks - läbilöök iga hinnaga,
välistamata sealjuures inimelusid ja väärikust.
Clooney ise mängib
filmis kuberner Mike Morrist, tema kampaaniajuhti Pauli Philip
Seymour Hoffman ja rivaali kampaaniajuhti Paul Giamatti. Tegemist on
ülihea näitlejate ansambliga, ja selle nõrgimaks
lüliks osutubki Ryan Gosling. Arvestades neid rolle, mille
Gosling on suureks mänginud nagu õpetaja „Half-Nelsonis“
(Ryan Fleck, 2006) või rüütelik autojuht „Ohtlikus
sõidus“ (Nicolas Winding Refn, 2011) või sinisilmne
armastaja „Kurvas Valentinipäevas“ (Derek Gianfrance, 2010),
siis „Märtsiiidide“ pressiesindaja osa teda ilmselt ei
kõnetanud, või siis ei sobi ta romantiline ja nooruslik
tüpaaž presidendi pressiesindaja riukaliku loomuga, igatahes ei
läinud Goslingi mäng sedavõrd korda kui näiteks
Philip Seymour Hoffmani kampaaniajuht –veenev, kogenud,
usaldusväärne ja lojaalne niiditõmbaja, kelle
sarnast igatseks oma meeskonda vist iga poliitik. Sama nauditav oli
vaadata Paul Giamatti mängu teise halli kardinali paulina.
Pealegi, kui arvestada seda, et Clooney pakkus Stepheni rolli esmalt
Leonardo di Capriole, siis ei saa ka Goslingule ette heita teatud
toorust ja pinnapealsust karakterilahendusel. Veenev ja sobiv oli
George Clooney enda mäng presidendikandidaadina – kindlalt
võib väita, et on rolle, kus Clooney on pea et
asendamatu- need on osad, kus ta kehastab sisimas üksikut ja
kurba, kuid sellest hoolimata väga šarmantset meest – näiteks
võib siia kõrvale tuua Jason Reitmani “Õhus”
(2009) . muidugi tuntakse Clooneyt ka romantiliste komöödiate
ja põnevike staarina, kuid selles vallas paistab ta alla
jäävat juba uutele tegijatele nagu seesama Ryan Gosling.
Philip Seymour Hoffmani ja Paul Giamatti näitlejakaliiber on
vaatamata nende füüsisele isegi laiem, sest nad suudavad
veenvalt maha mängida nii kaabakaid kui ka kangelasi. Huvitav on
muidugi mõelda, milliseks kujuneb Goslingu edasine
näitlejakarjäär – kas suudab ta vastu panna suure
raha kiusatusele ja vältida „Kariibi mere piraatide“
laadseid seeriamulle, milles on lahustunud näiteks teise
Hollywoodi sinisilma Johnny Deppi näitlejaanne.
See selleks-
Clooney on kokku pannud igatahes väga hea näitlejateansambli
lüües näiteks Tomas Alfredsoni spioonifilmi
„Plekksepp, rätsep, sõdur, nuhk“ (2011). Muidugi on
huvitav, kuidas hindab filmi peatselt kuldmehikesi jagav Ameerika
Filmiakadeemia. Oscarile kandideerib „Märtsiiiidid“ kahjuks
vaid parima kohandatud näitemängu kategoorias.
Filmi
aluseks on Beau Willimoni näidend „Farragut North“, mis
põhineb 2004nda aasta demokraatide presidendikandidaadi Howard
Deani kampaanial. Otsest seost tegelike sündmustega ei maksa
muidugi otsida, kuid “Märtsiiidid” väljendab selgelt
seda, mida me ei tahaks uskuda. See on poliitika telgitaguste alatu
ja küüniline maailm, seega on see ka omamoodi inimese
varjulist külge portreteeriv hoiatusfilm auahnusest, mis, nagu
filmis näeme, ei välista oma eesmärkide teostamisel
poliitikas santaaži ja lehmakauplemist – kõike seda,
millest ihkab rääkida ja kirjutada ajakirjandus. See on ka
film tühjadest poliitilistest loosungitest, sisuta
valimislubadustest, riigitüüri juures olevate poliitikute
ja nende abiliste põhimõttelagedusest ja
moraalitusest. Kainestav, nauditav ja põnev vaatamine.
(Delta, 10.veebruar)
No comments:
Post a Comment