Mõlemad filmid on väga väärt
vaatamised ja seda ka siis, kui tehniliselt edeva formaadi 3D suhtes vaatajal suured eelarvamused.
„Hugo“
ja
„Järeltulijad“
on
väga
erinevad,
kui
mitte
öelda,
et
isegi
vastandlikud
filmid.
On
ju
„Hugo“
film
unistustest
ja
ajaloost,
„Järeltulijad“
aga
karmist
reaalsusest
ja
tänapäevast
– nii
väljendavad
need
linatööd
juba
filmiajaloo
algusest
tuttavat
vastandatust
vendade
Lumiére'ide
tõsielulisuse
ja
maag
Georges
Mèliés' unenäoliste fantaasiate
vahel.
Ning
Mèliés
ongi
Martin
Scorcese
„Hugo“
varjatud,
kui
mitte
isegi
filmi
põhiteema.
„Hugo“
ehk
täpsemini
„Hugo
Cabret'
leiutis“
räägib
loo
Pariisi
rongijaamas
elavast
poisist
Hugost,
kes
hoiab
käigus
rongijaama
kellasüsteemi
ning
kogub
hammasrattaid
ja
muud
pisimehhaanikat,
et
parandada
isalt
jäänud
automatikoni.
Pisividinaid
pätsab
poiss
muuseas
ka
raudteejaamas
olevast
pisikesest
mänguasjapoest,
mida
pidav
vanamees
ta
ükskord
ka
kinni
püüab.
Siit
saabki
alguse
sündmusteahel,
mis
toob
lõpuks
taas
avalikkuse
ette
kinokunsti
üha
vaieldamatu
võluri
XIX
sajandi
lõpus
XX
sajandi
alguses
tegutsenud
Georges
Mèliés'.
Film
on
kantud
armastustest
kinokunsti
vastu,
vihjeid
sellele
leiab
vaataja
juba
esimestel
minutitel,
kui
näidatakse
märkmikulehtede
sirvimisel
liikuma
hakkavat
joonist.
Martin
Scorcese on „Hugo“ teinud 3D-s, mis on ka ta esimene katsetus
selles vallas. Konservatiivsema maitsega kinosõpradel võib sellest
kuuldes tekkida õigustatud küsimus – miks? Vastus tuleb muidugi filmist endast. Kindlasti tehakse sellest ka dimensioonilisusest vaba
variant, et seda levitada laenutuses ja näidata televisioonis, mis
seni siiski veel 3D vaba, kuid sellega kaotabki film õigupoolest ei
rohkem ega vähem, kui selle sama kolmemõõtmelisuse, millel on
„Hugo“ missiooni arvestades just sisuline väärtus. Muidugi
lisab ruumiline animatsioon vaatemängulisust – võidavad
panoraamid, liikumine, mehhaanika kujutamine, mida on selles steampunk vaimus filmis üpris palju. Scorcese näibki küsivat, kas
filmi, kinokunsti saab taandada vaid masinavärgile, tehnikale või
on seal midagi veel – seda, millele viitas oma töödega Georges
Mèliés – elust suuremaid unistusi ja fantaasiat, millele
otsitakse üha uusi tehnilisi väljendusvahendeid. Ja kas ei teinud
Mèliés mitte oma töödega ka kolmele D-le juba poolteist sajandit
tagasi ära? Mis on siis muutunud, võrreldes Mèliés' filmikunsti
toodud mustkunstiga? Lugude arvukalt mitmekesisuselt ja
kujutlusvõimelt on Mèliés endiselt maailma kinoajaloos ületamatu. Seega pole muutunud muud, kui needsamad tehnilised valikuvõimalused ekraaniloo linaletoomisel.
„Hugo“
teeb
omamoodi
kummarduse
mitte
ainult
kinole
– oma
roll
on
filmis
ka
raamatute
põhjatul
maailmal
– Scorcese
näitab
raamatukogu
kui
Borgese
hargnevate
teede
aeda,
potentsiaalsete
lugude
lõputut
labürinti,
mille
hoidjaks
on
Scorcese
valinud
eatu
Christopher
Lee.
Ka
see
on
vihje
kino-
ja
sõnakunsti
lahutamatule
ühtsusele
– pärast
Lee
osatäitmiste
nägemist
pole
paremat
kehastust
Bram
Stokeri
poolt
maailmakirjandusse
jäädvustatud
tegelaskujule
ja
kui
minna
veelgi
kaugemale,
siis
võib
öelda,
et
nii
raamatute
lugemine
kui
ka
filmide
vaatamine
on
omamoodi
allumine
nende
vampiirlikule
iseloomule,
mis
tõmbab
nende
nautija
tühjaks
sellest
kõige
väärtuslikumast,
mida
meile
üldse
antud
– ajast.
Samas
on
nad
ise
ajas
kestvad
ja
põhimõtteliselt
hävimatud,
nende
vormi
ajalikkusele
vaatamata.
Lugeja,
vaataja
saab
osaks
sellest
maailmast
kas
seda
nautides
või
lõpuks
ka
ise
luues
– uut
teksti
kirjutades,
olgu
see
siis
pildiline
või
kirjalik.
Ja
nii
talitab
ka
„Hugo“
üks
peamisi
kõrvaltegelasi
Isabelle
filmi
lõpus.
Sõltumatust
filmitööstusest Hollywoodi tõusnud Alexander Payne'i
„Järeltulijad“ on tõsiselt võetav draama sellest, mida
tähendab perekond, see on film ühtehoidmisest ja vastutusest, mis
pereeluga kaasas käib. George Clooney mängitud tegelaskuju Matt
King on kahte tütart kasvatav advokaat Havail, kelle pere on läbimas
üht elu raskeimat etappi – pereema lebab koomaseisundis haiglas,
Matti teismeline tütar Alexandra on hädas alkoholi, narkootikumide
ja rumalate poisssõpradega ning kohe teismeliseks saav Scottie paneb
igatsusest ema järele isa kannatuse igal viisil proovile. Peale
selle peab Matt kunagise Havai ülikuliini järeltulijana tegema
otsuse suguvõsa iidsetes valduses olevate maade müügi küsimuses.
Parandamatuna haigevoodis lamaval abikaasal on aga oma saladus, mis
alles nüüd ilmsiks tuleb.
Payne'i
„Järeltulijad“ on film pereväärtustest, sellest, kui suur roll
on õigupoolest igal pereliikmel, et seda unikaalset, kordumatut
kooslust koos ja kujundlikult öeldes töökorras hoida. Kaui Hart
Hemmingsi romaani põhinev film on kaudselt ka patriarhaalse
peremudeli ja kapitalistliku ühiskonnakorralduse kriitika, sest kogu
vastutus on veeretatud tööga üle koormatud pereisa õlgadele.
Kõikehaarava argirutiini kõrval ei jagu tal piisavalt tähelepanu
lastele ja naisele, turuloogikale üles ehitatud ühiskond seab
surve alla sideme eelkäivate põlvkondadega ja inimene taandub
pelgaks mutrikeseks üldises üleilmses ei-tea-kellele-kasulikus
masinavärgis.
Payne
käsitleb „Järeltulijates“ raskeid teemasid – lähedase
kaotus, laste üleminekuaastad ning esivanemate pärandi jagamine ja
valitsemine, mis ka siinmail jätkuvalt suguvõsasid lahutab. Payne'i
lähenemine on ühtviisi delikaatne ja põhjalik - ta ei lähe
labasustesse, et vaataja meelt lahutada, näitlejate reaktsioonid
misanstseenides on kohased ja täpselt välja mängitud. Vaatajal ei
teki kahtlust ekraanil nähtava ehtsuses, sellega suhestumine on
lihtne ja sõnum jõuab kohale.
Payne'i
puuduseks võib lugeda ta kalduvust filmi nii öelda üle värvida –
seda muusikalises kujunduses ja piltilusates looduskaadrites. Sama
valemit järgis Payne ka oma eelmises löökfilmis – paari aasta
taguses veinimaitselises sõprusloos „Külili“. Havai on kaunis
paik ja seda pole ka mõtet varjata, kuid antud filmi juures oleks
kasuks tulnud olla kraadi võrra kainem. Tüütavaks läks ka
üheülbaliselt mõjuv havai kitarr ja meelelahutusmuusika, mis igal
võimalikul pöördepunktil kaadri taga mängima hakkas. Kuid see ei
vähenda filmi väärtust ajatu, köitva ja mõtlemapaneva loona
inimese nõrkustest ja tugevustest.
Nii
„Hugo“ kui ka „Järeltulijad“ on mõlemad kindlasti elamused,
mille järele tasub kinno minna.
Kui
veel üldistavalt neid filme võrrelda, siis „Hugo“ on eelkõige
vaatemäng ja „Järeltulijad“ lugu; „Hugo“ on fantaasia ja
ajalugu - „Järeltulijad“ tänapäev ja argielu; „Hugo“ on
vaimustav, „Järeltulijad“ aga puudutav ja kõnetav; „Hugo“
rehabiliteerib uue tehnoloogia varal filmikunsti unustatud meistrid,
„Järeltulijad“ aga näide sellest, et ka enamalt jaolt
kommertsedule orienteerunud Hollywoodist võib teinekord oodata head
draamat, mis läheb korda filmi- ja näitekunsti austajatele.
No comments:
Post a Comment