Juha
Wuolijoki "Hella W" on esimene kinofilm Eesti päritolu Soome
kirjaniku, ärinaise ja diplomaadi Hella Wuolijoki elust. Eelnevalt
on sellest mõjukast naisest tehtud vaid telefilme, mida Eestis
näidatud pole. Nüüd on siis valminud suure ekraani film, mida osaliselt rahastanud ka meie oma produktsioonifirma Amrion.
Juha
Wuolijoki on võtnud ette keerulise ülesande – Hella Wuolijoki oli
põneva saatuse, tugeva iseloomu ja mitmesuguste annetega
ambitsioonikas naine, mingis mõttes Soome oma „raudne leedi“ ja
siitpoolt Soome lahte vaadates on isegi tuline kahju, et Helme vallas
sündinud noor naine otsustas siduda oma elu Soomega. Kui Hella
Wuolijoki, neiupõlvenimega Ella Marie Murriku elulukku süüvida,
siis saame hoopis teistsuguse pildi kui see, mida filmis näeme.
„Hella W“ annab meile klantspostkaardiliku, isegi arvutimänguliku
pildi oma aja ohvrist, palju suhteid omavast edukast ärinaisest, kes
ei soovinud oma tegemistes muud kui rahu ja oli vastu tahtmist segatud
spiooniskandaalidesse. Pealiskaudselt puudutatakse suhteid tütrega,
diplomaatilisi püüdlusi olla rahuvahendaja Soome ja Venemaa vahel,
veelgi pealiskaudsemalt tema ärivaistu ja tehinguid, ning võibolla
et isegi tahtlikult jäetakse välja ta noorus ning kujunemisaastad.
Film ei puuduta Ella Murriku õpinguid Helsingi Ülikoolis, kus ta
õppis filosoofiateaduskonnas ajalugu ja kirjandust ning rahvaluulet
ja tutvus ka oma tulevase mehega. Ka Wuolijoki kirjandustee algust
puudutatakse filmis vaid vihjamisi, fraasiga, et ühe näidendi
kirjutas ta juba ka varem, tegelikult algas see juba Eestis, kus ta
kirjutised ilmusid rühmituse „Noor-Eesti“ esimestes albumites.
Filmivaataja saab Hellast mulje kui ühest tema romaanikangelasest,
vaesest külanoorikust Juuraku Huldast, kes saabus suurde pealinna
oma õnne otsima. Tegelikkuses läks Ella Murrik Soome seetõttu, et
Tartu ülikool toona naisi õppima ei võtnud. Oluline on ka Moskvas
hariduse omandanud vanema õe ja Soome vasakpoolsete mõju Hella
kujunemisele, kes säilitas head suhted Nõukogude Liiduga ka pärast
Teist Maailmasõda. Filmi lõpus märgitakse ühe autentse
helilõiguga ära ka Wuolijoki amet Soome ringhäälingu Yleisradio
juhina aastatel 1945-49, see aga mida ta oma kuulajatele ametist
lahkudes ütles, jäetakse filmivaataja ees saladuseks.
Juha
Wuolijoki on püüdnud filmi panna 1930ndate aastate majanduslangust,
sõjaaastaid ja vanglaperioodi, kus liikumispuudega Wuolijoki pidi
arvestama eluaegse kinniistumisajaga riigireetmise eest. Väga palju
on vaeva nähtud pildilise iluga – ekraanil lahti rulluv olustik on
viimase sendini täiuslik – masinad ja kostüümid säravad nagu
Dickensi jõulumuinasjutus, käsikirjad ja dokumendid lendavad Soome
vastuluure agentide jalge alla ning peenest pitsist heljub taeva
poole sigarisuits, justkui nostalgilise meenutusena kunagisest
suitsetajate vabadusest. Seda piltpostkaarti saadab lakkamatult
nukker orkestreeritud saatemuusika, mis annab ka kogu tonaalsuse –
see on traagiline ja ähvardav, vaatajale peaks olema ilmselge, et
tegemist on tragöödiaga, mis liigub oma aimatava lõpu poole. Sama
joont ajab ka filmi õhustik – see on suletud ja sünge, peamiselt
toimub tegevus siseruumides või öös, filmi atmosfäär saabki
tegelaste üle toimivaks teguriks, saatuseks, millele jääb üle
vaid alluda. Näitlejad – Hella W-d mängiv Tiina Weckström ja
Hannu-Pekka Björkman teda vaenava kaitsepolitsei ehk riigipolitsei
detektiivi rollis teevad head tööd selle materjali raames, mida
stsenarist ja lavastaja ette on andnud. Kahjuks ei võimalda
stsenaariumi rõhuasetus peategelase karakterit eluselimalt ega
sügavamalt lahti mängida. Ja see ongi filmi peamine puudus, mis
teeb kogu loo pealiskaudseks ja ühekülgseks. Majanduslikult ja
poliitiliselt keerukates oludes pinnal püsida üritavat Hellat
kiusab toonane kaitsepolitsei, saavutades lõpuks oma eesmärgi naine
vangi panna. Mida Hella ise üle elab või mõtleb, võime vaid
aimata, filmi autorid lasevad seda näitlejal edasi anda peamiselt
miimika abil.
Tõsi
ta on, et pooleteist tunniga ei jõua katta ühe kireva elukäiguga
inimese saatuse keerdkäike, seda enam, et tegemist on ajaloos väga
pöördeliste aastatega. Ilmselt on Eesti filmitegijad võlgu
omapoolse panuse Hella Wuolijoki kujutamisele kinoekraanil, seda
enam, et XX sajandi esimesed kümnendid on seni me kodumaises
filmis lahti rääkimata ja Wuolijoki noorusaastad oleks väga
hea materjal ärkava rahvustunde lahtiseletamiseks.
Pealegi, eesti keelde on tõlgitud ka ta mälestused, mille viimane,
kolmas osa ilmus 2004ndal aastal.
(Kino, kino, 15.03)
No comments:
Post a Comment