Siinset regilaulu
traditsiooni on varemgi püütud filmi jäädvustada, viimati oli see
aastal 2005 , kui Sulev Keeduse käe alt valmis „Tormise regi“.
Esimest korda aga käsitletakse seda meie kultuurile ürgomast teemat
väljastpoolt – Saksa-Šveitsi tõsielufilmide tegija Ulrike Kochi
„Regilaul- laulud õhust“ läheneb regilaulule ja selle
kandjatele niiöelda „puhta lehena“. Nagu rääkis filmi Eesti
poolne produtsent Erik Norkroos, puutus Koch regilauluga kokku Tartu
maailmafilmi festivalil viis aastat tagasi, kui festivali lõpetamisel
Emajõe kaldal tünnisaunas korraldajad ja osalejad regilaulu üles
võtsid. See teatud mõttes kultuuriline vapustus oligi tõukeks,
miks seni Kaug-Ida kultuuriga tegelenud tõsifilmitegija pilgu siia,
Euroopa ääremaale suunas.
Kochi
lähenemine on lihtne, kohane ja võimas – regilaul saab ürgse,
looduslähedase mõtte ja maailmavaate ning elamisviisi võrdpildiks,
kujundlikult võrdsustatakse regilaulu ja selle kandjaid
väljasuremisohus merikotkastega, kes oma pesa aastast aastasse ja
sajandist sajandisse ikka veel siia rannamändide vahele rajavad ja
kelle tegemised moodsal ajal internetikaamera abil kõigile nähtavad.
Ulrike Kochi filmi regilaulust võib mõnes mõttes võrrelda Eesti
päritolu USA režissööri Jim Dusty filmiga „Laulev revolutsioon“
meie laulupidude traditsioonist, ka see rääkis välismaailmale
loo ühte rahvakildu ühendavast tavast. Kochi pilk on aga mitte niivõrd
sotsioloogiline ja poliitiline, kuivõrd eelkõige etnoloogiline ja
antropoloogiline – püüdes minna ühe rahvuse ja kultuuri
sisemiste allikateni. Samas teeb film tagasivaate ka nõukogude
ajale, sellele, mil viisil regilaul kui maailmavaade siis säilis,
ning mida tähendasid sellele iidsele traditsioonile 1980nda aasta
Purjeregatt ja Vanalinna päevade Väravamängud.
Koch
suhtub oma filmi ainesesse pieteeditunde ja kestva huviga –
regilaulu traditsiooni väljendumist on pooleteist tunni pikkusse
filmi pandud võimalikult mitmekesiselt – Veljo Tormisest
põhjarannikul Kagu-Eesti setodeni, lisaks veel näiteks kusagil
Eesti keskel metsades elavad Lauri Õunapuu ja Meelika Hainsoo, kelle
lapski regilaulu kaasa laulab. Kochi fookus on vaieldamatult
etnograafiline, traditsioonilise pärimuse edasikandumise keskne; regilaulu väljendumist moodsas linnakultuuris nagu seda oli näiteks
Aivar Tõnso kolme aasta tagune projekt „Laulu jäävuse seadus“
filmi ei mahtunud, kuid seda ei saa filmile ette heita. Nõndasamuti
oleks liigne nuriseda, et sõna ei saanud näiteks Tõnu Kaljuste või
palju teisi, kes regilaulu uurinud ja sellega tegelevad. Tegemist
ongi sedavõrd rikka materjaliga, et ainult ühte filmi seda panna
polegi võimalik, igast regilaulu avaldumisviisist või selle
kandjast saaks omaette lugusid ja ilmselt ei jää ka Kochi film viimaseks selle teema käsitluseks.
Ulrike
Koch on pääsenud regilaulule ja selle tähendusele ning olulisusele
meie jaoks üpris lähedale. Õigupoolest ongi regilaulu traditsioon
eesti kultuurile ju sedavõrd immanentne teema, et selle lahti rääkimine
on selle kandjale päris raske. Igalühel on sellest oma pilt ja oma
suhe, seda enam, et praegust kultuuritarbimist vaadates regilaulu nagu enam
polekski - pikkade talveõhtute sisustamiseks vaadatakse ju hoopis
televiisorit või internetti, aga samas puudutab regilaul meid, nii
kui me seda kuuleme. Samale vastuolule on viidanud ka Veljo Tormis,
kes filmis seletab regilaulu vormi lahti väga lihtsalt; aga asi
polegi ainult vormis, see, mis edasi kandub, on regilaulu sisemine
väärtus, teatud mütoloogiline ja looduslähedane maailmanägemine
ja maailmaga suhtlemine, olgu selle väljendiks koorilaul, butotants
või süntesaator.
Üks
filmi panuseid on ka see, et pooleteist tunni jooksul võtab Koch
kokku kõik selle, mille üle on kutsunud mõtlema ka Vabariigi
President Toomas-Hendrik Ilves internetiarutelus „Miks on Eestis
hea elada?“– Kochi „Regilaul- laulud õhust“ näitab Eestit
kui kohta, kus talv on külm, kevad vihmane ja suvi soe, kus käiakse
suitsusaunas, kus on metsad ja rannad, kus metsaheinamaadel võib
kohata rebast ja kus korralikult külma talvega võib jalgrattal
sõita saartele; pealegi on siin inimesed, kes hea tahtmise korral
toovad teiste ette selliseid kompositsioone, et hing jääb kinni.
Need on väärtused, millele tänapäeva tõtlikus tempos harva on
aega mõelda, Ulrike Koch annab neist meile endile tagasi teatud
kontsentraadi ja see on ka filmi üks peamisi väärtusi.
(Delta 23.03)
No comments:
Post a Comment