Pole
asjata öeldud, et iga kodumaise filmi esilinastus on sündmus. Eriti
oluliseks saab see sündmus siis, kui kodumaine film on valminud
teiste rahastamisskeemide abil, kui tavapäraseks kujunenud Filmi
Sihtasutuse riiklik tugi.
Seni
siinsel filmimaastikul suhteliselt tundmatute nimede Andres Kõpperi
ja Arun Tamme esimene täispikk mängufilm „Vasaku jala reede“ on
musta huumorit täis märul, mille valmimist on toetanud näiteks
Balti Filmi ja Meediakool, Tallinna linn ja sotsiaalministeerium,
pluss veel hulk ettevõtteid. Huviga jälgitav põnevik tõestab, et
ka nii on võimalik filmi teha ja see ei pruugi tulla kaugeltki
kehvem kui juba aastaid filmitööstuses kätt proovinud tegijatel.
„Vasaku
jala
reede“
räägib
jobudest,
ehk
siis
läbikukkunud
tegelastest,
kes
igaüks
võiks
olla
kangelane,
aga
mingil
põhjusel
seda
ei
suuda.
Üpris
keerulise
süžeelise
struktuuriga
filmis
ristuvad
mitu
tegevusliini
– ekraanilugu saab
alguse
Tallinna
bussijaamast,
kuhu
saabuvad
kaks
sõpra,
et
pealinnas
leevendada
üht
suhtekriisi.
Juhuse
tahtel
puutuvad
nad
kokku
paadunud
kurjategijate,
prostituutide,
narkarite,
relvade
ja
määratu
hulga
rahaga.
Filmi
lõpp
pole
aga antud stereotüüpilise galerii juures siiski aimatav.
Vaimukas
dialoog,
nutikas
montaaž
ja
kirev
seltskond
groteskseid
karaktereid
toovad
meelde
võrdlusi
muu
ilma
kinost
ning
eelkõige
taaskasutuskinokunsti
kroonimata
kuninga
Quentin
Tarantino
töödest.
Kõpper
ja Tamm on teinud valiku peamiselt noorte, seni tundmatute näitlejate
kasuks, tuntud nimedest teevad kaasa Ivo Uukkivi, Priit Võigemast,
Taavi Teplenkov, Raivo Trass, Hendrik Toompere ja Ago Roo.
Tegelikult pole tundmatud ka kesksetes rollides üles astuvad
näitlejad Priit Loog, Martin Algus ja Sten Karpov, laulja Ott Lepland või filmiga „Klass“ (Ilmar Raag, 2007) kuulsaks saanud Lauri Pedaja, kes
„Vasaku jala reedes“ loob „Klassi“ Andersit karikeeriva
tegelaskuju. Valik uute nägude kasuks õigustab end igati, sest
noored tegijad võtavad rolle entusiasmiga ja stambivabalt, sobivad
osad on antud ka kogenud näitlejatele – nii näiteks moodustavad
Võigemast ja Teplenkov nauditava paari vanglast vabanenud kaakidest;
Ago Roo mängib narkobossi, kelle ekraaniolek jääb küll üpris
lühikeseks; Raivo Trass kehastab kibestunud sõjaveterani, kelle
käest jooksevad läbi lahingureliikviaks saanud mauser ja spordikott
narkobossilt varastatud rahaga. Trassiga seondub aga ka ehk kõige
küsitavam episood filmist, kus ta Stalini pildile au annab, taustaks
Nõukogude liidu hümn.
Filmi
väike eelarve teostuses välja ei paista, kaameratöö ja lavastus
on leidlikud ning tegevustik isegi ootamatult tempokas. „Vasaku
jala reede“ tegijad on mööda vaadanud riskist, et selliseid filme
on mujal juba küll tehtud, nad pole püüdnudki vältida juba tuntud
mustrite ja lähenemiste ülevõtmist, vaid kasutanud neid oma
huvides, puhtalt lõbu pärast ka siin sellist filmi teha. „Vasaku
jala reede“ ongi oma vägivaldusest ja roppusest hoolimata lõbus
film, selles on mängu, mida paljudes teistes senistes kodumaistes
krimifilmides millegipärast seni on nappinud. Mängitakse
karakterite, kohalike olude, siinsete superstaaride ja universaalsete
stereotüüpidega, tõsi, selles mängus on teatud piirid – ehkki
kohalikud olud oleks seda eeldanud, välditakse niinimetatud vene
kaardi sisse toomist, millele rõhus näiteks Andres Puustusmaa mullu
linastunud „Rotilõksus“; välditud on ka naturalismi vägivalla
ja seksi kujutamisel ning see tuleb siinkohal ainult kasuks –
nutikana mõjub näiteks võte pealtnäha väljapääsmatust
olukorrast puhastena väljuvatest peategelastest, kusjuures see, mis
tegelikult toimus, jääb vaataja eest varjatuks. Tamm ja Kõpper
teavad ja järgivad üht klassikalise filmilavastuse põhivõtet, kus
vihje millelegi võib olla hoopis mõjuvam kui selle otsene
näitamine.
Tamm
ja Kõpper on teinud oma esikfilmiga hea töö, mõningatele
puudustele vaatamata on „Vasaku jala reede“ tervitatav ja värske
lähenemisega linateos, mis annab lootust, et kõik pole saja
aastases eesti filmis veel öeldud.
(Delta, 24.veebruar)
No comments:
Post a Comment