Naistepäeva
künnisel jõudis kinodesse Steve McQueeni kauaoodatud film "Häbi" (Shame), peaosas Michael Fassbender. Tutvustuses nimetatakse
filmi seksitragöödiaks, mis on oma teatud vastuolulisuses veidi
eksitav. Jah, filmis on palju seksistseene, kuid see pole eesmärk
omaette, filmi teemaks pole seks, seksuaalsus on pigem alateema, mis
on peategelasele eskapismi vormiks; seks on edukale ärimehele
Brandon Sullivanile põgenemisteeks, mis oma hetkelisuses ja
hektilisuses ei vii kuhugi mujale kui enese kordamisse ja uute
dooside otsingusse. Pettuvad need, kes loodavad filmis näha kerge
dramaatilise laenguga erootikat, see pettumus jäljendab mõnes
mõttes peategelase enda ummikteed, mis oma korduvuses annab toitu
äärmiselt enesekesksele maailmale, kus iha on saanud ainukeseks
vedavaks jõuks.
“Häbi”on
raske film ühest keskeakriisi äärel kõikuvast mehest, kes seksis
on leidnud viisi, kuidas isiklikku kriisi, enda otsa vaatamist ja
eneses ning oma tulevikus selgusele jõudmist edasi lükata. See on
tugev psühholoogiline draama, mile õnnestumises on omal kohal kõik
filmikunsti komponendid. Nagu mitmed meistrid enne teda, on ka Steve
McQueen otsustanud kindla meeskonna kasuks. Michael Fassbender
peategelase Brandon Sullivanina jäädvustab end selle rolliga
tänapäeva parimate karakternäitlejate ridadesse, kehastades edukat
reklaamiärimeest New Yorgis tundlikult ja enese suhtes
halastamatult. Sama halastamatu ja samas ka delikaatne oli kaameratöö
Sean Bobbitilt, kes oli Steve McQueeni koostööpartner ka lavastaja
eelmises filmis „Nälg“ (2008) ja kes jäädvustas filmiaustajate
meeltesse Michael Winterbottomi suurlinnanägemuse „Wonderland“
(1999). „Wonderlandiga“ sarnane on ka filmi originaalmuusika,
mille on kirjutanud Harrry Escott. Vaatajale märkamatu aga filmi
seisukohalt ülioluline on ka monteerija, seni peamiselt teletaustaga
Joe Walker, kes oli kaastegev samuti „Nälja“ juures. Seda kõike
ühendab Steve McQueeni kirurgiliselt täpne lavastus, milles on
selgelt välja toodud kõik peategelase seisundi mõistmiseks
vajalik.
„Häbi“
ongi teatud mõttes seisundi- ja karakterifilm, mille õnnestumiseks
on vaja tugevat meeskonda ja väga häid näitlejaid. Fassbenderi
kõrval teeb unustamatu rolli Carey Mulligan, keda vaataja mäletab
ehk läinud aastal linastunud menukist „Ohtlik sõit“ („Drive“
Nicolas Winding Refn, 2011). Carey Mulligan mängib „Häbis“
peategelase Brandoni õde Sissyt, kes ootamatult Brandoni
poissmehekorterist peavarju otsib, avastades venna arvutist otsetee
tasulisele veebikaaremale ja saades Brandonile ajendiks oma eluviis
kriitilise pilguga üle vaadata. Sissy toob sisse filmi mõistmiseks
hädavajaliku liini – Brandoni mineviku, suhted perega ja suurlinna
kui eskapismi sihtkoha. Üks filmi mõjuvamaid kohti oli Frank
Sinatra poolt kuulsaks lauldud John Kanderi hiti „New York, New
York“ versioon, mille Sissy esitab ühes Manhattani nooblis baaris.
See justkui paljastatud, liigse särata ja mõtlik variant tuntud
lööklaulust vahetab rõhuasetused selle suurlinna mõtestamisel -
võitjate linnast saab kaotajate linn, läbilöögi pealinnast
pelgupaik, kuhu minnakse mitte end teostama vaid end kaotama, sooviga
lahustuda linnas, mis kunagi ei maga. Nii Brandon kui ka Sissy on
tulnud Suurte Lubaduste Linna sarnaste ootustega, Brandon on oma koha
juba leidnud, Sissy püüab seda teha vahendeid valimata ja
suurlinnas on selleks kõik võimalused. „Häbi“ tunneb Brandon
tajudes oma kindlusetust ja pidetust, suutmatust suhteid hoida, samas
on kogu teda ümbritsev keskkond eskapistlikku mina toetav, sama
pidetu ja vaid ennast rahuldav..
Steve
McQueen hoidub läbinähtavatest vastustest, mõneti sarnaselt Paddy
Considine'i draamale„Türannosaurus“, kus peategelaste
väljapääsuks on iseennast taasloov vägivald, jätab ka McQueen
õhku lootuse, et kõik muutub. McQueen näib uskuvat inimese
võimesse ennast muuta, või siiski mitte? Ilmselt saab iga vaataja
anda siin oma vastuse.
(Delta, 9.märts)
No comments:
Post a Comment