Briti
režissööri Lynne Ramsay eelmine film, tema filmograafias teine
täispikk linatöö „Morvern Callar“ jõudis vaatajate ette kümme
aastat tagasi, mullu Cannes'is linastunud „Me peame rääkima
Kevinist“ on saanud auhindu ja äramärkimisi kui üks kõmulisemaid
briti filme läinud aastal. Londoni filmikriitikud valisid selle
aasta filmiks, Euroopa Filmiakadeemia autasustas peaosatäitjat Tilda
Swintonit rollisoorituse eest aasta näitleja auhinnaga. Miks siis?
Sellepärast, et film puudutab teravalt ühiskonnale olulisi teemasid
lapsevanema vastutuse ja traditsioonilise peremudelini välja.
Lynne
Ramsay film on kurb ja traagiline psühholoogiline katastrooffilm,
mille katarsis on valus ja puhastav.
Tilda
Swintoni tegelaskuju Eva jõuab meie ette sisemiselt zombistunud
üksiku naisena, kes otsib tööd ja uut algust mineviku varjude eest
põgenedes. Tema läbielamised antakse vaatajale pildilise ja
helilise lõpetamata hetkede kollaažina, mis laseb esmalt vaid
aimata, mis on juhtunud. Me näeme millegi tagajärgi, olles
sarnaselt peategelasele hämmingus ja segaduses – miks? Lynne
Ramsay jätab vastuse leidmise vaataja emotsionaalse intelligentsuse
ja ka südametunnistuse hoolde.
Nagu
tõdes ka üks briti filmiarvustajaid, tuleb Kevinist rääkida veel
ilmselt kaua, sest koolivägivald, terrorism, katkised pered ja
sisemiselt kalgid inimesed on akuutsed teemad tänapäeva õhtumaises
ühiskonnas. Ramsay inimest uuriv õudusfilm läheneb sellele
läbipõimunud teemaderägastikule läbi ühe naise silmade, kellel
on raske kohaneda lapse sünni ja pereelu väljakutsetega, uue
elusituatsiooniga, kuhu ta on oma esimese lapse sünniga justkui
paisatud. Tilda Swintoni kehastatud Eva on vaatajale antud kui
kannataja, saamatu oma arusaamatuses. Ta ei suuda mõista, mis viis
ta poja Kevini sedavõrd koletislikele tegudele nagu me näeme –
kas põhjust tuleb otsida lapse enda kinnises ja trotslikus loomus
või milleski muus? Ramsay vihjab vastustele juba filmi algusest kui
näeme noort ema peatumas lapsevankriga tänaval, et teetööde
müraga summutada lapse nuttu. Neid momente, mis laseksid rohkem
toimunu põhjustesse süüvida, ei anta just palju, seda võib
filmile ette heita, kuid arvestada tuleb sellega, et toimuv antakse
edasi peategelase Eva vaatenurgast. Eva abikaasa roll on
teisejärguline – John C. Reilly mängib veenvalt tööd vihtuvat,
keskpärast, ülekaalulisusele kalduvat meest, kes leiab, et
kingitustest lastele nende kasvatamiseks piisab.
„Me
peame rääkima Kevinist“ on lause, mida me filmis ei kuule, meie
ees on kuhugi mujale ihkava ema ja tähelepanuta jäänud kasvava
nooruki vastasseis, mis saab vapustava lõpplahenduse. Teismeline
Kevin, keda mängib meeldejäävalt põrnitsevalt tõusev täht Ezra
Miller, on meile antud kurjuse kehastusena, kelle teod on
ettearvamatud. Eva ei mõista ega suuda oma vigu ja tegematajätmisi
tunnistada ka siis, kui tema ainuke järelejäänud killuke
perekonnast on nüüd juba vanglas istuv Kevin, kellega nüüd on
juba hilja kontakti otsida. Tõsi, me ei näe Eva läbielamisi ega
muutumist, see toob aga veelgi selgemini välja, mida autorid on
tahtnud öelda.
Võib
öelda, et Ramsay film tabab terava noolena iga lapsevanema südant,
kes on seisnud silmitsi tüdimuse ja väsimusega, mida lastega
pereelu argirutiin võib kaasa tuua. See on film vastutusest
lapsevanemana ja teisalt ka isekusest, millest võitu saamine on iga
täiskasvanu kirjutamata kohustus.
Kevini
lugu küsib, kas koolitulistamiste taolised katastroofid on
möödapääsmatud ja kus on selliste sündmuste põhjused. Muidugi
on koolitulistamine äärmuslik, aga kõnekas näide tähelepanu-,
mõistmise- ja armastusepuuduses üles kasvanud lastest. Ramsay
alustab tagajärgedest ja püüab jõuda põhjusteni, need on aga
sügavamal ning kaugemal kui ühe lapse sünd.
Lynne
Ramsay annab Kevini ja Eva loole kunstiliselt nauditava vormi, kus
töötavad nii montaaž, heli ja pilt ning hästi välja mängitud
karakterid. Seda võib nimetada ka Tilda Swintoni filmiks, sest
kedagi teist selles rollis oleks raske ette kujutada.
Ilmselt
on MTÜ Must Käsi poolt maale toodud „Me peame rääkima Kevinist“
taas üks neist filmidest, mida võib panna aasta filmielamuste
ritta. Kinos Sõprus tegutsev Must Käsi on seda rida juba aasta
esimeste kuudega märgatavalt täitnud.
(Delta, 13.04)
No comments:
Post a Comment