Alex
Prior on 19-aastane noormees, kes saab tellimusi maailma
ooperiteatritelt ja tipporkestritelt, kes on juba lõpetanud
Peterburi konservatooriumi magistrikraadiga kompositsioonis ja
dirigeerimises ning kelle sulest on valminud ballett ja
klaverikontsert. Tema isa Peter Prior on ärimees Inglismaal, kes
vabal ajal joob õlut ja vaatab jalgpalli; ema, Elena Bromley-Prior,
on poisi mänedžer, produtsent, turundaja. See ongi perekond, keda
portreteerib oma uues dokumentaalfilmis „Imelaps“ Marianna Kaat.
Kaat
viib vaataja ema ja poja argipäeva, mis koosneb proovidest,
harjutustest ja klaveritundidest, ajast ja kohast olenemata. Tandem
töötab halastamatu rütmiga nii päeval kui ka ööl, nii Moskvas
kui ka New Yorgis. Me ei saa teada, mille nimel see kõik, me ei saa
teada ka seda, kuidas poisi talent ilmnes, millal otsustasid vanemad
seda arendama hakata. Oleme keset protsessi, kus lapsepõlve kaotanud
nooruk töötab ja räägib nagu vana mees, ehkki säravate silmade
taga on vaid vaevu teismelise east välja kasvanud imelaps. Siin
peituvadki küsimused, mida Kaat selle portreefilmiga mõelda annab.
Lapsevanemad võivad endalt küsida, kas ja millisel määral tuleb
lapse talenti arendada, et see ei muutuks talle koormaks? Kaadi
„Imelaps“ osutabki neile ohtudele, mis peituvad selliste
vanemate ambitsioonides, kes tahavad end laste abil teostada. Alexi
isa on uhke, kui räägib, kuidas ta oma poega on investeerinud nagu
äriprojekti. Kiitus ja üleilmne tunnustus on vanematele ka
eneseõigustuseks ja esmaseks tasuks. Rikkalikud honorarid käivad
sinna juurde. Ema kirjelduse kohaselt on Alex kõige õnnelikum
inimene, sest saab teha seda, mis talle meeldib. Samas on filmis
üksikud kaadrid ka tüdinud ja väsinud Alexist, kes ei taha enam
klaverit mängida. Ema ei jäta teda aga hooletusse ja aeg, mis ei
kulu proovidele, sobib väga hästi uute teoste komponeerimiseks.
Vanemate koolitus on olnud tulemuslik – poiss räägib põlevil
silmil suurtest heliloojatest ja suurvormidest, arvustab koreograafe,
vaidleb professionaalsete muusikutega ning pragab proovides suurte
orkestritega. Ta teab, millest räägib, ta elab selles.
Imelapse
lapsepõlve ja kujunemisloo väljajätmine on ilmselt tahtlik ning
kujunduslik võte, osa režissööri positsioonist – sellest ei
räägita, sest seda pole. Vaid korra vihjab murelik isa teisel pool
maakera telefonivestluses, et poiss, ära üle pinguta, tüdrukud
ootavad. Samal ajal uurib ema hilistele öötundidele vaatamata
Alexilt järjekordse kompositsiooni tellinud orkestri koosseisu, või
ajab muid korralduslikke asju. Elena on Alexi kõrval teine
peategelane – kaamera tähelepanu jagub talle vaid kraadi võrra
vähem kui imelapsele endale, samas on just ema vari see, kes poega
pidevalt saadab ja ka see, kes seda tähelepanu kõige enam naudib.
Elena on isegi solvunud, et meedia teda poja kõrval ei märka.
Kaat
toob „Imelapse“ äärmusliku näite varal välja probleemi
lastevanemate ees seisvatest valikutest – kui tegemist on ülimalt
andeka lapsega nagu antud juhul, siis kas lapsevanemal on siiski
õigus seda annet lapse muu tegevuse arvelt arendada, riskida
sellega, et lapsel jäävad välja arendamata suhtlusoskused, mida ta
omandaks mängudes eakaaslastega tavalises lasteaias? Või on hoopis
risk selles, et andekas laps ei leia tavakeskkonnas mõistmist ja
jääb tõrjutud naerualuseks? Pahatihti on lapse anne vaid
lapsevanema enda silmis, kes rahuldab lapse kaudu oma kuulsusejanu
või saamata jäänud tunnustust. Tulemuseks on muserdunud
käsitöölised, kelle lapseiga on möödunud menuette ja fuugasid
harjutades, kes vihkavad heliloojaid ning ei näe endal mingit
tulevikku väljaspool kontserdisaali. Kaadi „Imelaps“ viitab
siinjuures ka õilsate elamuste sildi all inimest ekspluateerivale
muusikatööstusele. Selles kontekstis pole vahet, kas tegemist on
pop- või niinimetatud klassikalise muusika maailmaga – popmuusika
kasvulava on laiem, kuna võimaldab läbilööki hea juhuse korral ka
otse tänavalt tulles, klassikaline muusika nõuab kooli ja
aastatepikkust harjutamist. Suured rahad ja turuloogika on aga
määravad mõlemas sfääris.
„Imelaps“
on meie silme all arenev protsess, mille tulemust me veel ei tea.
Vara spekuleerida veel selle üle, kuidas see võib lõppeda, kas
Alex ka 30e aasta pärast ema käekõrval ühelt proovilt teisele ja
kontserdisaalist balletietendusele tormab või tabab teda tagantjärgi
teismeliseea protest vanemate diktaadi vastu. Küsida võib ka seda,
mis oleks saanud siis, kui Alexi andega laps oleks sündinud mõnda
vähem kindlustatud peresse?
Kaadi
film on küll lihtne ning ehk isegi pinnapealne, aga samas põnev ja
mõneski mõttes ajatu dokument talendikultusest.
(Kino, kino. 19.aprill)
No comments:
Post a Comment