Eesti
kinodes jooksev Iraani film on haruldus, sõbralike vennasrahvaste
filmide sildi all linastus neid kunagi nõukogude ajal, vahepeal on
oma traditsioonidega Iraani kinokunstiga saanud tutvuda peamiselt
filmifestivalide ehk siis PÖFFi vahendusel. Ja võib olla pole
seetõttu tundmatud ka sellised nimed nagu Mohsen Makhmalbaaf, Jafar
Panahi või Abbas Kiarostami. Vähestel Iraani filmitegijatel on aga
õnnestunud läbi lüüa väljaspool Iraani. Ehkki viimase kümne
aasta jooksul on Iraani filmid võitnud filmifestivalidel auhindu
peaaegu igal aastal, ei riski levitajad islamikultuurist pärit
kunstnike töid sisse osta. Iseasi, kui film valmib juba mingis
teises riigis.
Asghar
Farhadi puhul on tõkked murdnud Ameerika Filmiakadeemia, kes
otsustas tänavuse parima võõrkeelse filmi auhinna anda Farhadi
filmile „Naderi ja Simini lahutus“, meie levis kannab film
pealkirja „Lahkuminek“. See on pealkirjana filmis toimuva
edasiandmiseks ka mõnevõrra täpsem, kuna film räägibki mitte
niivõrd lahutusprotsessist, vaid ühe abielupaari lahkukasvamisest.
Vaatajale antakse kaasamõtlemiseks üks episood 13 aastat koos olnud
abielupaari elust, mis võib saada otsustavaks ka nende
lahutusprotsessis.
Simin
on andnud sisse lahutustaotluse, kuna mees keeldub temaga välismaale
kaasa tulemast, nüüd peab otsustama nende 11-aastane tütar, kelle
juurde jääda. Välismaale tahab Simin minna seetõttu, et ei pea
oma kodumaal elamist enam võimalikuks, mures on ta ka tütre
tuleviku pärast ja keeruka viisaprotsessi on ta ette võtnud just
selle jaoks, et perele paremat tulevikku tagada. Naderi hoiab aga
kodumaal Alzheimeri tõbe põdev dementne isa, keda ta kodus hooldab.
Filmi raamiks ongi tütre Termeh' otsustus – film algab ühe ja
sama tõdemusega, et tütar peab nüüd ise valima. Vahepealse aja
sisse, mis ilmselt hõlmab paari nädalat, mahub aga paljut, mis
paari kord teineteisele lähemale, kord aga taas kaugemale viib. Tihe
dialoog, täpselt läbimõeldud rütm ja lavastus, selged karaktekrid
ja väga head näitlejatööd annavad meile edasi rasketest teemadest
tihke loo. Võtmesõnadeks võiksid olla – uhkus ja ausus.
„Lahkuminek“ on film inimese sisemisest moraalist ja eetikast,
mis on tihedalt seotud traditsioonide ja religiooniga. Samas on
Farhadi filmi sõnum kultuurideülene, see on film inimesest, tema
väiklusest, isekusest ja suuremeelsuse võimalikkusest. „Lahkuminek“
on realistlik nii vormiliselt kui ka sisuliselt – rasked teemad on
edasi antud tõsielule võimalikult lähedases laadis, laskumata
sealjuures siiski piinlikesse üksikasjadesse. Suur roll on näitleja
näoilmetel, tagasihoidlik kaamera annab edasi seda, mis on hetkel
kõnekaim ja me saamegi elulised tegelased elulistes olukordades,
ning vaatajal pole põhjust kahelda milleski, mida ta näeb.
Ehkki
toimuva põhjused on sügavalt kinni sellessamas, Õhtumaa eest üpris
suletud ühiskonnas ja selle kultuuris, on „Lahkuminek“ arusaadav
ka teises võtmes – Farhadi portreteerib tavalise linnastunud
keskklassi elu, olukordi, mis võivad ette tulla igas maailma
punktis, poliitilisele olukorrale vaatamata. Ning sellelt pinnalt
jõuab film küüne alla ka küünilisemaile vaatajale. Samas aga on
filmis mitmeid aspekte, mis viitavad just islamimaailmale ja
Iraanile. Selles suhtes meenutab Farhadi film Nõukogude aegset
kinokunsti NSV Liidus, filme, mis rääkisid esmapilgul millestki
väga argisest nagu armumine tööpostil, lapsepõlv või unistused,
kuid tegelikult kandsid ka teist sõnumit, mida isegi autorid ise ei
pruukinud filmi tehes taibata. See on aeg ja koht, milles töö
valmis. Nõukogude Liidu puhul oli see inimest, tema vaba tahet ja
inimlikkust maha suruv suletud režiim. Iraani puhul on olukord isegi
keerulisem, sest lisandub religioon, mis on pandud tööle sellise
repressiivse režiimi kasuks. Ka „Lahkuminekus“ ei saa vaataja
täpselt teada, mis selle kauni paari nii kaugele viis. Põhjustele
viidatakse vaid filmi algusminuteil ja seda teemat rohkem ei
puudutata ning lahenduse ja vastuseta see jääbki. See, mida filmis
näeme, ongi laiendus sellelesamale lahutuse/ lahkumineku põhjusele,
illustratsioon Simini vaatenurgale, miks ta oma kodumaal oma perele
tulevikku ei näe. Selles perspektiivis saavad filmi tegelastest
võrdkujud riigi, maa ja rahva ees seisvatele poliitilistele
probleemidele, mille lahendamine on paratamatu ja kus kohtumõistjaks
on Aeg.
(Delta, 18.mai)
No comments:
Post a Comment