Inglisekeelset
„Devilit“
võib
tõlkida
ka
kui
„kurat“
,
õigemini
peakski,
sest "saatan"
on kreeka ja heebrea keele eeskujul säilitanud samal
kuju kõigis suuremates keeltes.
Küll
aga
võib
saatan
ehk
kurat
või
Kuri
võtta
erinevaid
ilmnemisvorme ja
selles
mõttes
polegi
suurt
vahet,
mis
nime
see
pahatoov trikster
tõlkes
edasi
kannab.
Jeff
Feuerzeigi "Saatan
ja
Daniel
Johnston"
on
trikiga
film.
Trikk on siin peidus mitmes mõttes ja kohas, aga mitte ainult
trikk ei tee seda filmi üheks väga heaks muusikadokumentaaliks.
Eelkõige teeb filmi siiski see mitmekülgne, õnnetu saatusega
talent Daniel Johnston, kes elab praegu 51 aastasena oma ema ja isa
hoole all.
Tema
elulugu pole põhjust hakata siin ümber jutustama, seda teeb juba
film ja Jeff Feuerzeig, kasutades selleks perekonnaarhiivi,
intervjuukatkeid, Johnstoni enda audiopäevikuid, muusikat, pilte.
Kui ka filmi üldist vormi võib pidada traditsiooniliseks, siis
Feuerzeig põimib siia sisse ka täiesti ebatraditsionaalseid võtteid
– nagu näiteks ühe Danieli elus ja filmi ülesehituses võtmelise
tähtusega momendi edasi andmiseks tehtud intervjuu, kus Danieli elu
pea peale pööranud süüdlane on ise pandud piinapinki, antud juhul
hambaarstitooli.
Feuerzeigi
filmi aines on küllaltki tavatu – pole palju neid kunstnikke, kes
suudavad tunnistada oma mentaalset haigust ja on endiselt teovõimsad
ning hinnatud ja kutsutud esinejad. Juba kümmekond aastat tagasi oma
vaimuhaigust ja isiksuse lõhenemist tunnistanud ning seda ka ise
üles filminud Daniel Johnston esineb vaatamata hoolealuseks
olemisele ka praegu. Tema netilehelt võib näha, et äsja lõpetas
ta Euroopa turnee.
Johnstoni
anne avastati tänu ta enda aktiivsusele kui ta oli alles 20 aastane.
Oma keldrist kunsti- ja salvestustsuudio teinud Johnston hakkas seal
üles võetud kassette jagama DJ-dele, sõpradele, tuttavatele ja
sealjuures polnud tal mingit master-salvestust vaid iga kassetti
laulis ta uuesti sisse. Ja seda siis sadu kordi. Tuntus ei jäänud
tulemata ja lihtsate ning südamesseminevate lugudega esinev Daniel
Johnston pääses peagi ka äsja loodud MTV-sse. Tema edasise
populaarsuse takistajaks muutuski ta ägenenud meelehaigus. Sellele
vaatamata suudab ta edasi luua ja tema koomiksid ning muusika, mis on
õigupoolest teineteisest lahutamatud, on oodatud ja omavad
palju austajaid.
Mis
on siis nende pea et lapsikute aga samas väga sügavate ja valusate
lugude ja selle artisti fenomen? Sõltumatus, kordumatus ja mõjuvus
tema lihtsuses. Võib olla just sellesama mentaalse ebastabiilsuse ja
haavatavuse tõttu, mis on olnud tema menu takistuseks, ongi ta
säilitanud oma värskusse ja suudab üha uuesti ja uuesti anda
loomingut, mis innustab, kohutab ja vaimustab.
Kui
vaadata tema koomiksites peegelduvat maailma ja motiive, siis torkab
silma üks korduv ja ehmatav kujund -, mida ta ise nimetab surnud
koera silmamunaks. See on kõikjal seiklev, veriste juurtega
silmamuna - Danielile on see igavese piina ja valu sümbol, märk
sellest, et midagi on ta sees katki läinud, seda silma ei saa
sulgeda, ta ei saa enam rahu. Ainukese leevenduse leiabki ta
loomingust, mis on kantud üksindusest, maailmapäästmise
missioonist, millest lähtuvad tema lemmikud - superkangelased
koomiksimaailmast ja ta isegi. Kas teda mõistetakse ja kas teda ongi
võimalik mõista, on omaette küsimus. Tema ülimat religioossust,
mis lõi välja ta elu murdelisel etapil, võib samuti mõista mitut
moodi – võtmeküsimuseks võib siin võtta lähenemise kuradile ja Kurjale, millega võitlemine on saanud Danielile elu küsimuseks.
Argimõistuse tasandil on Feuerzeig üles võtnud loo
äärmusreligioossete vanemate mõistmatuse all kannatanud ja üles
kasvanud tundlikust talendist, kelle olukorra muutsid veel hullemaks
narkootikumid. See oleks aga ainult äärmuslikult kaine ja
pealiskaudne hinnang Danieli loole. Kui aga läheneda sellele
religioossel tasandil, siis Kuri saab siin hoopis määramatumad
mõõtmed – tal on teadupoolest mitmeid avaldumisvorme ja
Feuerzeigi filmi pealkiri „Saatan ja Daniel Johnston“ sellele
müstifikatsioonile viitabki. Võib küsida, mis on siin see Kuri,
Saatan, Devil – on see mõistmatu ja tänitav ema, kes Danieli
loomingus pidevalt peegeldub või on see maailm, mis ei võta Danieli
loodut vastu samaväärselt siiralt nagu Daniel seda annab. Või on
see tõesti midagi haaramatut, salakavalat, mis ilmutab end Danielile
ta unenägudes ja koomiksites, nõudes iseendast rääkimist.
Feuerzeigi
film on ka lugu inspiratsioonist ja kunstist. Me näeme, et õnnelikud
on need, kes ei pea looma, kel pole seda rahuröövivat annet, mis
saab toitu mõistetamatusest ja oma iha objektide igavesest
kättesaamatusest. Samas vihjab Danieli lugu ka sellele, kui palju
on maailmas siiski häid käsitöölisi ja kui vähe andeid, mis oma
loomingus ka teisi kõnetaksid ja maailma paremaks muudaksid.
(Delta, 11.mai)
No comments:
Post a Comment