Friday, June 8, 2012

PROMETHEUS (Ridley Scott, 2012)

(pildi allikas: http://www.mlahanas.de/Greeks/Mythology/Prometheus.html)

Vana-Kreeka pärimustes on Prometheus titaanide soost pärit tegelane, kes lõi savist inimese ja andis talle vastu jumalate tahtmist ka tule. Selle eest aheldati titaan kalju külge ja ta pidi aastasadu kannatama piinu hiigelsuure kotka käes, kuni Herakles ta ahelaist vabastas.

Ridley Scotti uues, äsja meiegi kinodesse jõudnud suurfilmis kannab muinaskangelase nime kosmoselaev, millel oleva meeskonna eesmärk on leida tsivilisatsioon, mis on aluse pannud inimkonnale. Ehkki eesmärk peaks olema üks, on meeskonna liikmetel erinevaid agendasid, millest juhinduda ja lahingutandrilt lahkuvad vaid kaks, android ja inimene, et alustada uut ulmesaagat kinoajaloos.



"Prometheus" on mõnes mõttes ajalooline film – läinud sajandi lõpu ulmefilmide nägu kujundanud Ridley Scott on tagasi selle esteetika ja temaatika juures, mis ta tuntuks tegi. Siin on tuttavaid elemente nii "Alienist" (1979) kui ka "Blade Runnerist" (1982), lähedasem on "Prometheus" "Alienile" – 30e aasta tagusele meistritööle, mille kunstilist taset pole siiani suudetud ületada. Peamiselt vastutas selle eest Šveitsi kunstnik H.R.Giger, kellele Scott tegi ülesandeks kujundada ka "Prometheuse" maailm. Kui väga üldistada, siis võib öelda, et "Prometheus" on "Alien" uuele põlvkonnale. Neile, kellele meeldisid "Alien" ja "Blade Runner", meeldib ka "Prometheus", neile aga, kes mingil põhjusel nende kolme aastakümne vanuste teostega tuttavad pole, on kolmedimensiooniline vaatemäng omamoodi sissejuhatus klassika juurde. Selles suhtes on "Prometheus" isegi eelfilmiks Alieni-saagale. Ja mitte ainult selles suhtes - "Prometheuse" lõpuminuteil ekraanile ilmuv olend pole ju keegi muu kui tulevane Alien. Sarnane on ka filmi sisu – teistelt planeetidelt oma päritolu otsiv inimkond satub vastakuti teistsuguste eluvormide ja mõtteviisidega, mis välistavad inimlikkuse ja seavad ohtu inimkonna edasise kestmise. Siit võib leida ka seoseid Prometheuse müüdiga, kuid esimese filmi põhjal on veel vara neid välja tuua. Võib arvata, et oodata on vähemalt ühte järg, sest teadlase Elizabeth Shaw, keda mängib Noomi Rapace ja Michael Fassbenderi kehastatud android Davidi missioon jätkub - Prometheuse legend pole selle filmiga veel lõpuni räägitud.




Ridley Scotti "Prometheus" on eelkõige vaatemäng, mida võib ja tasub kolmemõõtmeliselt kogeda. Samas pole "Prometheus" see sõna, mis hakkaks kujundama ulmefilmide tulevikku. Võib ka olla, et teadusliku fantastika valdkond on üldse ammendumas, sest läinud sajandi keskpaigas tehnika võidukäiguga alguse saanud optimistlik lähenemine tulevikule, kus aastal 2000 peetakse esimesed olümpiamängud Kuul ja inimesed puhkavad avakosmoses, on hakanud asenduma hoopis pragmaatilisema maailmavaatega. Usk helgesse tulevikku ja inimese kontrollitud tehnika võidukäiku on asendumas fatalistliku apokalüpsise kartusega ja sellega, et inimese loodud tehnika ta kontrolli alt väljub. Isaac Asimovi kirjeldatud loojale kuulekatest robotitest on saanud androidid, kes järgivad oma käitumismudelit ja juhinduvad neid loonud kurjade geeniuste seadustest.

Võib ka mängida mõttega, et 1979ndal aastal linale tulnud "Alien" oligi omamoodi punkt teaduslikule fantastikale. Sisuliselt enam midagi lisada pole, sest ulmekirjanikud alates Jules Verne'ist ja Herbert George Wellsist on võimalikud teemad juba kõik lahti kirjutanud. Jäänud on vaid vormiline külg, mida muidugi on mitmel viisil, eriti kinokunstis arendatud. Ridley Scotti Prometheus on seega samuti üks üpris hea näide taaskasutusest.

(Delta, 8.juuni)

No comments: