Tallinnas,
kinos Sõprus on harukordne võimalus näha kaht käsitlust ühest
teemast – linastuvad nii dokumentaal- kui ka mängufilm, mis
lahkavad enesemüümise ehk prostitutsiooni problemaatikat.
Prostitutsiooni tuleb siin mõista selle tavapärases tähenduses ehk
siis naiste seksuaalset ekspluateerimist, taustaks majanduslik
ebavõrdsus ja meeste dominatsioon. Kui Austria režissöör Michael
Glawogger laseb dokfilmis „Hoorade hiilgus“ (Whore's Glory, 2011)
oma lugusid rääkida elukutselistel prostituutidel kolmest
eksootilisest riigist - Taist, Bangladeshist ja Mehhikost, siis
Poola filmilavastaja Malgorzata Szumowska räägib filmiga „Naised“
loo Pariisis tegutsevatest neidudest, kes on sunnitud oma keha müüma
majanduslikust kitsikusest pääsemiseks. Seega on hea võimalus
võrrelda, kas ja kuivõrd suudab lavastatud elu oma mõjult
vaatajale ületada kaamerate vaateväljast välja jäävat tõelisust.
Loomulikult saab lavastatu ainult püüelda elu kirevuse ja
mitmekülgsuse jäädvustamise poole, Poola resissööri Szumowska
teist täispikka mängufilmi „Naised“ võib selles suhtes
usaldada. Sellest filmist nüüd lähemalt juttu tulebki.
„Naised“
räägib ühest naisteajakirja reporterist, kes kirjutab lugu
prostituutidest, püüdes selgusele jõuda just noorte naiste
enesemüümise põhjustes. Ajakirjaniku uurimus keskendub kahele
Pariisis õppivale tudengineiule, nende kaudu toob Szumowska sisse
immigratsiooniteema Ida-Euroopa riikidest ja klassilõhe
Prantsusmaal, mis rikkamate ja vaesemate ühiskonnakihtide vahel
endiselt valitsemas. Ajakirjanik Anne'i kaudu lahkab Szumowska ka
naise seksuaalse enesemääramisõiguse, tõrjutuse ja vananemise
teemat. Nende keerukate ja valusate teemade käsitlus on oodatavalt
pigem tumedamates kui helgetes toonides, ehk siis naerda siin ei saa
ja romantikast on ka asi kaugel. Rohkete ja julgete seksistseenide
eesmärk pole niivõrd köita või võluda, kuivõrd äratada
jälestust selle toimingu vastu kui sellest eemaldada emotsionaalne
side. Samas näitab Szumowska, et ka siin on võimalikud variandid –
tudengineiu Charlotte'i suhe ühte oma püsiklienti antakse edasi
hoopis teistsuguses meeleolus ja värvides, kui ülejäänud;
ootamatu iha tabab ka Juliette Binoche'i mängitud ajakirjanikku –
režissöör annab meisterlikult edasi ka nende eskapistlike hetkede
petlikkuse.
„Naised“
on film mitte niivõrd naistest kui ka puhtast inimlikust õnnetusest.
Õnnetud on need, kes oma keha ja õigupoolest ka elu majanduslikel
põhjustel müüma peavad ning õnnetud on need, kes kujundavad
nõudluse poole. Õnnetu on ka varakas ajakirjanik Anne, kes lugu
kirjutab, saades üha enam teadlikuks enese elu kitsaskohtadest,
ehkki elab perekondlikku elu suures korteris Pariisi kesklinnas.
Szumowska teeb selget vahet meeste ja naiste vahel, näidates mehi
peamiselt negatiivses valguses, ihamasinatena. Ühtpidi on see
sotsiaalse ebavõrdsuse peegeldus, mida siis toetavad ka filmi
tegevusliinid, teisalt ilmneb siin ka režissööri enda vaatepunkt.
„Naised“
aga pole ainult Ida-Euroopa depressioonikinole tüüpiline
lootusetuse demonstratsioon. Ehkki filmis on palju väljapääsmatusele
viitavat, annab filmi päikeseline finaal põhjust tegelaste
tulevikku ja ekraanivälisesse olevikku ka lootusrikkamalt suhtuda.
Szumowska
„Naised“ on ka hea näide sellest, kuidas kokku viia erinevad
kultuuriruumid ja filmitegemise traditsioonid. See on koostööfilm,
mille juures ei saa enam vedada täpset piiri rahvusliku kinokunsti
tunnusväljade vahel. „Naised“ on Poola film mitte ainult
sellepärast, et režissöör, kes on ka üks stsenaristidest, on
Poolast ja kõrvalosades esineb mitu Poola näitlejat. „Naistes“
on ära tuntav poola filmidele omane sotsiaalne närv ja tähelepanu
tegelaste psühholoogiale. Juliette Binoche'i osatäitmine,
võttekohad ja kontekst teevad sellest aga prantsuse filmi.
Muidugimõista pole selline liigitus filmi sõnumit arvesse võttes
üldse oluline, sest probleemid, mida „Naised“ käsitleb, on
samad nii idas kui ka läänes. Neist rääkimine aitab ehk maailma
veidikesegi paremaks muuta.
(Delta, 6.juuli)
No comments:
Post a Comment