Kanada kineast Sarah Polley alustab oma filmi “Igaühel oma lugu” (
Stories We Tell) tsitaadiga Margaret Atwoodilt, kes viitab lugude
tekkimiseks vajalikule distantsile, eemaldumisele, või isegi
võõrandumisele loo ainesest. Sarah Polley ühelt poolt küll järgib seda
printsiipi, kuid samas ka eksib selle vastu, tuues halastamatu
järjekindlusega esile omaenda pere varjatud saladusi ja nõudes
ülestunnistusi ka siis, kui see võib olla polekski enam vajalik. Samas
jääb Polley delikaatseks ja inimlikuks, ega hakka kohtumõistjaks. Ta katsub autorikeskse dokumentaalfilmi eetilisi piire, kuid teeb seda filmi ja loo ning kaudselt ka iseenda huvides.
“Stories We Tell” - “Lood, millest me räägime” on lood, milles me elame.
Igaühel on oma varjatud saladused ja see seobki vaatajat Polley
filmiga. Polley filmi teeb köitvaks inimlik
väiksus, mille taha need lood end peidavad, teisalt ka Polley julgus
seda vaikimisi kehtestatud piirangut ületada.
“Igaühel oma lugu” on niisiis ühe perekonna lugu, mille peategelast,
pereema, enam nende keskel pole. Pere noorim liige, tunnustatud kineast
Sarah, intervjueerib pereliikmeid, et uurida välja, millise saladusega
ema lahkus. Tema missioon - tõde välja selgitada, on isegi võimatu, sest
igaühel on oma vaatepunkt ja see, kellest jutt, ei saa enam midagi
öelda. Juba filmi alguses näeme, et intervjueeritavate ring on suurem
kui üks perekond, küsimusi tekitab ka filmi tavatu formaat - rääkida
jutustatava loo kõrvalt filmi enda valmimisest. Autor viitabki sellega
loo ja filmi lõpetamatusele, sellele, et lood, millest me räägime või
milles me elame, sisaldavad meile kõigile jätkuvalt olulist. Küsimus on selles,
kas me suudame seda olulist õigel ajal mõista ja märgata, ning teha
vastavaid järeldusi ja otsuseid. Polley seabki siin küsimuse alla
sellesama distantseerituse, mille ta Atwoodilt laenab - me saame rääkida
kellegi teise lugu, kuid endast rääkimine on peaaegu et võimatu, kuna
oleme ise enda sees, ise enda tsensor ja ka oma elu režissöör.
Filmi avakaadris istub aastates pereisa stuudiosse, et hakata maha
lugema ta enda poolt filmi tarvis kirjutatud teksti. Filmikunstiliste
vahenditega hakkab tekst niiöelda elama - Polley vahetab ja segab
kaadritagust, pealeloetud teksti intervjuudega, amatöörkaameraga üles
võetud perekroonika vaheldub samasuguses nostalgilises võtmes lavastatud
kaadritega, minnes tasapisi lähemale kogu perekonda vapustanud
paljastusele.
Mitmekülgse talendi Sarah Polley esimene täispikk dokumentaal on
hea näide sajandivahetuse laguses dokumentaalfilmi tulnud autorikeskusest. Polley
lähenemisnurk, tema autoripositsioon on aga väärtus omaette. Selle
asemel, et oma vaatepunkti väljendada, vaatajale peale suruda, vaatleb
Polley end ühe asjaosalisena hoopis eemalt, isegi laused, mida ta ütleb,
laseb ta peale lugeda. Autor distantseerib ennast, et anda tõele rohkem
ruumi, näidata selle eri tahke. Samas tekib ka tõe monopoliseerimise
oht, sest tõde arvab teadvat vaid üks asjaosaline, Polley emaga Torontos
kokku puutunud filmiprodutsent Harry Gulkin. Omaette lihvi annab
filmile see, et Polley pere on tihedalt seotud näitlemise ja filmiga -
ta sündis näitlejate peres ning alustas filmirollidega juba lapsena.
Soov laval esineda ja end teatris teostada viis ka režissööri ema Diane
Polley Torontosse, kus leidsid aset Sarah jaoks pöördelised sündmused.
Siin tuleb esile veel üks alateema – perekond ja andeka inimese
enesemääramisõigus ning identiteet loovisikuna, mis tihti pereelus
kannatab.
Sarah Polleyl on õnnestunud väga intiimse ja siira dokumentaali läbi
välja tuua probleemidering, mis on tuttav igas perekonnas. Saladusi on
kõigil, mõelda võib selle filmi kontekstis selle üle, kas neid lasta
tekkida, või mida võiks teha, et need ei kujuneks omamoodi vähkkasvajaks.
(Delta 10.1.2014)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment