Tartu
Armastusfilmide festivali TARTUFF avanud Aku Louhimiehe uus film
„Vuosaari“ on nüüd vaadata ka pealinna kinodes. Louhimies
käsitleb oma varasemast loomingustki tuttavaid probleeme, mille
üldiseks ühendajaks on tänapäeva inimese lõhestatus ja trööstitu
üksindus. „Vuosaari“ räägib armastusest, õigemini sellest,
kui seda pole. Ka kõige tundetumale ja tuhmimale vaatajale saab
selgeks, mida tähendab läheduse puudumine ja elu armastuseta.
Louhimies
on seekord teinud filmi ülesehituselt keerukamaks kui ta varasemad
tööd – paralleelselt jälgib ta seitset tegevusliini:
- Sara
ja Lauri abielu on kriisis ning Lauri otsib lähedust eestlannast
majapidajannalt Viivilt; Marikat vaevab parandamatu haigus ja mõte,
et peab oma väikese tütre siia maailma üksi jätma; Milla soovib
saada kuulsaks ükskõik mis hinnaga; jässakas üksikisa Pertti
näeb vaeva jõusaalis kaalust maha võtmisega ja püüab oma
tõdesid selgeks teha ka pojale; venelannast üksikema ainuke poeg
Waltteri kannatab koolikiusamise all; väike Aleksi armastab oma
koera rohkem kui depressioonis ema ja mustanahaline Make on hädas
oma narkomaanist pruudi ning väljapressijatega. Filmi raamivad
Soome ärireisile tulnud ameeriklase Roberti seiklused. Väidetavalt
on välja jäänud veel üks tegevusliin, millest on kavas teha
eraldi linatöö.Taustaks ja keskkonnaks on Helsinki idapoolseim eeslinn ja tuntuim sadam Vuosaari, mis on saanud ka üheks kiireima kasvu ja suurima immigrantide arvuga linnaosaks. Ligi 12 % linnakese elanikest on sündinud väljaspool Soomet – peamiselt on need venelased, eestlased või somaallased, isegi linnakese peatänav nimetati rahvasuus ümber Mogadishu avenüüks.
Louhimies haagib aegumatu üksinduseteema juurde seega ka tänapäeva soome ühiskonna teravad valuküsimused nagu koolikiusamine ja võõrviha, laskmata sealjuures neil sotsiaalsetel muredel liialt esile tõusta. Sotsiaalne kontekst filmist ei selgu ja vaataja ei pruugi ka seetõttu mõista, miks on filmi nimeks just „Vuosaari“. Emotsionaalselt on kinolinal avanev vaatemäng isegi raske, samastuda pole võimalik kellegagi, kõigile tegelastele saab vaid kaasa tunda, pöörde paremuse poole võtab sündmustik alles filmi lõpuminuteil, kui kõik lootus otsas. Louhimies ei säästa ei oma tegelasi ega ka vaatajat ja laseb muserdaval reaalsusel mõjuda pea kahe tunni vältel. Ka filmi koomilisemad tegelased ja stseenid annab Louhimies edasi pigem haletsusväärselt kui naljakalt, jättes vaatajale valida, kas naerda või mõtlikult kaasa tunda.
Eesti vaatajale pakub film hämmastavalt palju äratundmist – põhjus pole filmis üles astuvates eesti näitlejates nagu Lenna Kuurmaa, Kistjan Sarv, Jekaterina Novosjolova, Reginleif Trubetsky, vaid meelolulistes ja lavastuslikes puutepunktides Veiko Õunpuu filmiga „Sügisball“ (2007). Kuigi Louhimies ise otseseid ülevõtmisi ja kordusi Tallinna esilinastusel eitas, ei saa mööda vaadata reast stseenidest, milles režissöör oleks „Sügisballi“ otsekui uuesti lavastanud. Näiteks kasvõi eksistentsiaalne üksindus korrusmaja rõdul või paneelmajade vahel oma tütrega jalutav üksikema, rääkimata öise linna kaadritest ja muusikalisest saatest. Võrreldes „Sügisballiga“ mõjub see aga kahvatult. „Vuosaares“ on Louhimiehe käekiri vaieldamatult ära tuntav, samasuguseid teemasid ja psühholoogilisi lahendusi kasutas ta ka oma varasemates filmides nagu „Paha maa“ (2005) ja „Jäine linn“ (Valkoinen kaupunki, 2006), armastuse ja paarisuhte teema tuleb aga kõige paremini esile ta 12 aasta taguses läbimurdetöös „Rahutud“ (Levottomat, 2000). Louhimies ise on tõdenud, et „Sügisballi“ juures paelus teda eri tegevusliinide põimumine ja ilmselt on ta püüdnud „Vuosaares“ „Sügisballi“ tegevusliinide arvult ületada. Samas näitavad ta varasemad tööd nagu juba mainitud „Paha maa“ ja „Jäine linn“, et pooleteisttunnine aeg ühe filmi tarvis seab siiski teatud raamid ja selles liigne tegevusliinide pikkimine võib filmi lõplikku mõju vähendada, selles suhtes on „Paha maa“ ja „Jäine linn“ hoopis terviklikumad. „Vuosaare“ juures tekib vaatajal segadus tükeldatud narratiivist ja ajapuudusel kärbitud stseenidest, ning see ei lase keskenduda ega tegelastel või võtmestseenidel mõjule pääseda. „Vuosaares“ on nii tegelasi kui ka nutikaid stseene küll ja veel, et teha neist kasvõi teleseriaal. Samas on Louhimies telerikultuuri suhtes üpris tauniv, pea iga filmis nähatava loo juures on perede lemmik teler üks pidevalt virvendavaid kõrvaltegelasi, viidates selle poolt edastatavale võltsreaalsusele, mis on asendamas tõelisi tundeid ja päriselu. See on kindlasti üks teemadest, mida Louhimies Õunpuu „Sügisballist“ edasi arendab. Tegevusliinide küllus muutub aga „Vuosaare“ juures häirivaks, sealjuures ei teki nende vahel sellist ühtsust ega vastastikust mõju, mis tooks välja põhjuse ja tagajärje seose, pealegi jääb nii mõnigi neist lihtsalt õhku.
„Vuosaare“
sotsiaalne ja moraalne räigus aitab aga kindlasti muuta maailma
paremaks, sest filmis nähtava ja läbielatava taustal näib tegelik
reaalsus hoopis kaunim ja võibolla leiab vaataja siit julgust
argielu probleemidele kriitilisemalt silma vaadata, et ära hoida
nende ohtlikku kuhjumist ja idülli teisenemist enese vastandiks.
(Delta, 10.august)
No comments:
Post a Comment