Tänavu
Cannes'i filmifestivali avanud Wes Andersoni filmist „Kuutõusu
kuningriik“ ei saa kuidagi mööda vaadata, sest ta linastub igas
kinoteatris, vaatamata sellele, kas kino on pühendunud festivalidel
auhinnatud autorikinole, niinimetatud väärt- või kassafilmidele.
Andersoni seitsmenda täispika linatöö võib rahuga liigitada
igasse mainitud kategooriasse ja võib ka täitsa liigitamata jätta,
filmi emotsionaalne väärtus säilib ka siis, kui seda
kontekstivabalt aastate tagant uuesti vaadata. Parem oleks film
muidugi praegu kinos ära vaadata, sest „Kuutõusu kuningriik“ on
filmitud juba harukordseks muutuvale filmilindile ja sellisena ta ka
kinno jõuab.
Anderson
annab meile unelma esimesest armumisest ja hoiab seda.
„Kuutõusu
kuningriik“ räägib 12-aastastest Samist ja Suzyst, kes arvavad
heaks neid ümbritsevate kadedate ja isekate mõistmatust maailmast
pigem põgeneda. Oma kuningriigi leiavad skautlaagrist põgenenud Sam
ja närvilisest koduõhkkkonnast pagev Suzy rikkumata loodusega lahes
New Englandis. Taasavastatud paradiisi ei anta neile aga kauaks, sest
armunute jälile asuvad mitte ainult oma au taastada püüdvad
skaudid vaid ka politsei ja sotsiaalhoolekanne.
See
on lähtepunktiks tegevuslikke pöördeid ja pildilist ilu täis
vaatemängule, mida võib heatahtlikult nimetada ka naivistlikuks.
Nagu naivismile omane, iseloomustab ka „Kuutõusu kuningriiki“
teatud laadi kohmakus, postkaardilikkus ja läbitöötatud
romantiline esteetika. Kinolinal kogetu saab sellise lihtsustuse
kaudu osaks vaataja enese läbielatust ja tõepärasuse ning
ettekujutuse piiril ähmastuvatest mälupiltidest. Tegelaste natuurid
on lihtsad, nende ettevõtmised loogilised, lähtudes oma väikeste
maailmade pisikestest paradigmadest. Sam ja Suzy põgenevad, sest
tunnevad end tõrjutuina ning nende tundeid ei aktsepteerita; skaudid
seisavad lõpuni oma au ja väärikuse eest ühtehoidva meeskonnana;
Suzy advokaadist isa (Bill Murray kehastuses) teeb kõik, et tagasi
saada oma tütar, sest naise on ta juba kaotanud; politseikapten
Sharp, keda mängib Bruce „The Last Boy Scout „ Willis (Tony
Scott „The last Boy Scout“, 1991) püüab aga seista mitte
niivõrd seaduse, kuivõrd õigluse eest, sest seadust on ta ka ise
rikkunud.
Anderson
haarab vaataja tähelepanu juba filmi esiminuteil näidates nutika
tehnilise võttega läbilõiget Suzy kodus toimuvast - kaamera
kulgeb läbi seinte ja korruste pöörates ühtviisi tähelepanu
seintel rippuvatele piltidele, mängivatele lastele ning ruuporiga
käsklusi jagavale emale. Andersoni kaamera on ühtaegu neutraalne ja
sümpaatne, ta kasutab palju seisvat kaadrit ja armastab
panoraamvõtet; filmitav jääb turvalisse kaugusse ja paistab
toimuvast olevat samavõrra üllatunud kui vaataja – filmi
kangelased on kangelased vastu tahtmist, kõigil neil paistab olevat
vaid üksainus soov – et neid rahule jäetakse. Ainukesed, kes
välja kujunenud status quo'd rikuvad, ongi noored armunud,
keda tuleb korrale kutsuda.
Wes
Anderson on tunnistanud, et „Kuutõusu kuningriik“ on saanud
eeskuju Waris Husseini filmist „Melody“ (1971), mille
stsenaariumi kirjutas Alan Parker ja mis rääkis samuti noortest
armunutest, kes kuulutasid vanematele, et tahavad abielluda. Anderson
laenab ka Terence Malicku aegumatust linatööst „Badlands“
(1973) - portatiivne plaadimängija, noored armunud ja puutumata
loodus. „Kuutõusu kuningriigis“ on aga rikutuse asemel süütus,
hukkamääratuse asemel uue alguse lootus. Kriminaalsest pagemisest
saab seiklus igaühele, kes vanemad kui 12 aastat.
Anderson
pakub noorte armastajate loo kaudu põgenemisteed vaatajale –
„Kuutõusu kuningriigis“ on melanhoolsesse romantikasse viiv
salakäik argipäeva halluse ja rusuva mõistmatuse eest, samuti on
see Kurjast vaba film pääsetee labasuse ja maitsetuse eest, mida on
tulvil nii kinod kui ka telekanalid.
(Delta, 17.08)
No comments:
Post a Comment