Öisel
Londoni tänaval tungivad kaagid kallale äsja kodutute supiköögist tulnud
paarile, nõudes neilt raha. Mees hakkab vastu, jääb aga kambale alla, naine
pääseb põgenema. Omakorda kaakide eest pagedes leiab mees end rikka fotograafi
tühjast pööningukorterist, mis võimaldab tal elada mõnda aega teise mehena. Ta
armastatu röövinud bandiidid ei tea, et tegemist on end varjava endise
eriväelasega, kes asju nii ei jäta. - nõnda algab Steven Knighti esikfilm
“Koolibri efekt”, ehk algupäraselt “Hummingbird”.
Steven Knighti tuntakse peamiselt
stsenaristina, ta on kirjutanud stsenaariumi ka näiteks David Cronenbergi
filmile “Lubadused idast” (Eastern promises. 2007), “Koolibri efekt" on ta
esimene täispikk mängufilm kinolinal, eelnevalt on ta olnud režissöör vaid
telefilmidele.
Suurte
ootustega “Koolibri efekti” vaatama minna ei tasu, sest ta jääb keskmiseks,
meelelahutuslikuks märuli- ja kättemaksufilmiks. Vaatajal igav ei hakka, küll
aga ununeb vaadatu üpris kiiresti. Peaosas on selle sajandi märulistaariks
tõusnud endine modell Jason Statham, endine modell on ka ta vastasnäitleja -
Õde Cristinat mängiv Agata Buzek. Näitlejana on Buzek andekam, Knighti filmis
mängib ta tüdrukuna seksuaalselt ahistatud noort naist, kes suunati oma
ahistaja tapmise eest karistuseks kloostrisse. Statham kehastab talle omase
kivise ilmega endist Afganistanis teeninud palgasõdurit, kes peidab end
sõjakohtu eest.
Stathami
ekraanikarjäär algas Guy Ritchie menukast märulikomöödiast “Hunnik pappi ja
suitsev kaheraudne” (Lock, Stock and Two Smoking Barrels. 1998). järgnesid
“Riskikullerid”, “Adrenaliinid” ja “Kiired ja vihased”. Ühtekokku on Statham
mänginud 40es filmis ja enamalt jaolt ka samasuguseid osi. Tema trump on hea
füüsiline ettevalmistus ja oma kindel suhtumine võitlusstseenidesse, kuhu ta
võitluskunstide kogemusega lisab alati ka oma koreograafilisi lahendusi.
Võitluskoreograafias on Stathamile eeskujuks klassika - Bruce Lee ja Jackie
Chani filmid, kus rõhk on näitleja kehalisel sooritusel, üld- või keskplaanis
üles võetud tegevusel, mitte aga tehniliste võtete või montaažiga loodud
efektidel. Statham on hea näide XXI sajandi kino võitluskoreograafiast, mis
pöörab selja 1980ndate ja 90ndate hooplevale jalapööritamisele a' la
Jean-Claude Van Damme, 1970ndatel läänes populaarseks saanud karate on
asendunud segatud võitlusstiilidega, visuaalse efektsuse asemele on tulnud
füüsiline efektiivsus, lavalikkuse asemele tõsiseltvõetav tõhusus. Võib olla on
siin oma osa ka Steven Seagalil, kes tõi lääne märulitesse aikido? Statham teeb
reeglina oma trikid ise, nagu ta on öelnud, on see tema jaoks osa
eneseteostusest, eneseuhkusest ja seda on ka ekraanil näha. Stathamit on kõrvutatud
Bruce Willisega - nad mõlemad sobivad Hollywoodi mudelrolli “lihtne inimene
tänavalt”, nagu seda olid ka näiteks Harrison Ford või Clint Eastwood. Stathami
olemus on aga kõvem kui Willisel, siit puudub kelmikas naeratus suunurgas, mis
lubab Willisel täiendada oma karaktereid teatud muhedusega. Stathamil pole seni
naeratada lubatud, tema tegelaskujud on selleks kirjutatud liialt sirgjoonelised...
Ilmselt minnakse kinno vaatama Stathami rollisooritust
mitte aga seda, kuidas Steven Knight oma esimese täispika filmiga hakkama saab.
Tavapäraste märulitega võrreldes (mis on muidugi sama hägune väljend nagu
“tavalised pesupulbrid”) on Knight püüdnud “Koolibrisse” sisse kirjutada rohkem
dramaatikat - peategelase eneseleidmise loo käigus avatakse tasapisi ka ta
minevikku: ta püüab taastada suhteid oma endise naise ja tütrega, elades
raskelt üle oma sõbranna tapmist alustab ta romaani Õde Cristinaga. Knight
viitab sõjast läbi käinud mehe pidetusele ja saamatusele kohanemisel normaalse
ühiskonnaga. Sisemusest väljapääsu otsivat tapjat uputab Stathami mängitud
Joey alkoholi, ta on eelkõige sõdur, kelle eksistents kulgeb ülesandest
ülesandesse, peremeheta samurai - ronin, kes pole suutnud draakonit iseendas tappa ning
muutub jõude olles ohtlikuks iseendale ja teistele. Seega on “Koolibri efekt”
omamoodi kunstilisse vormi pandud sotsiaalne kommentaar järjekordsele
välismissioonides närvid kaotanud noorte meeste põlvkonnale. Sedasama
tagasitulemise ning oma pere ja koha teemat on käsitlenud ka näiteks Sulev
Keedus kahe aasta taguses filmis “Kirjad Inglile”.
(Delta 21.juuni)
No comments:
Post a Comment