Võib
nii öelda mürki võtta selle peale, et Sixto Rodrigueze nimi oli
enamusele muusikasõpradest tundmatu kuni eelmise aastani, kui
Sundance'i filmifestivalil linastus Rootsis sündinud režissööri
Malik Bendjellouli film „Searching for Sugar Man“. Esilinastusest
peale on filmi saatnud publikumenu ja selle on hinnanud Kuldmehikese
vääriliseks ka Ameerika Filmiakadeemia. Oscar on siinjuures vaid
üks auhindade reas, mis ei taha lõppeda, sest „Sugar Mani“
saaga võidab nii filmiekspertide kui ka reavaataja südameid pea
igas maailma kinoteatris.
Ilmselgelt
on tegu ühe edukaima dokumentaalfilmi debüüdiga. Rootsi
televisioonile muusikadokumentaale teinud Bendjelloul komistas Sixto
Rodrigueze loo otsa pärast seda, kui oli end telest töölt lahti
võtnud, et maailma näha.
Film
räägib 1970ndate alguses kaks albumit välja andnud andekast
lauljast Sixto Rodriguezest, kes mitmel põhjusel on jäänud
teenimatult varju ja unustatud, kuni 1990ndatel hakkasid kaks
Lõuna-Aafrika muusikasõpra ta salapärast kadumist muusikaareenilt
uurima. Bendjellouli film kajastab seda omapärast muusikadetektiivi
ja aitab omakorda kaasa andeka laulja rehabiliteerimisele.
Rodrigueze
legend paljastab taas kord muusika ja poliitika seosed, tehes seda
võib olla isegi laiemal pinnal kui mitmed teised samateemalised
muusikadokid. Ei tulegi pähe teist näidet, mis näitaks ühe
artisti edulugu läbi poliitilises isolatsioonis olnud riigi. USA-s
tundmatuks jäänud Rodriguezest sai Lõuna-Aafrikas apartheidi
vastase võitluse sümbol ja populaarsuselt ületas ta seal ka Elvis
Presley ning Rolling Stonesi, rääkimata Bob Dylanist, kellega
lauljat nii mõneski mõttes põhjust võrrelda. Võib arvata, et
Rodriguez oleks andnud maailmale veel mitmeid sama liigutavaid
lugusid nagu Dylan, kui ta oleks oma muusikuteed jätkanud. Praegu
tuleb aga rahulduda kahe olemasoleva albumiga ja filmi helireaga, kus
peal ka lugusid avaldamata jäänud kolmandalt albumilt. Oma
sotsiaalselt sõnumilt ja muusikaliselt laetuselt ei jää need lood
kuidagi Dylanile alla. Detroidis sündinud ja kasvanud Rodriguez pani
oma lauludesse selle kummituslinnaks muutunud suurlinna olud ja
valud: töötuse ja trööstituse, üksinduse ja väljapääsmatuse.
Alles eile tuli uudis selle kohta, et kunagine autotööstuse
hiiglane Detroit on saanud esimeseks suurlinnaks Ameerika
Ühendriikide ajaloos, mis on andnud sisse pankrotiavalduse.
Rodrigueze eesmärk on olnud midagi ära teha, et see olukord muutuks
- sellest missioonist on kantud tema laulud ja ta ülesastumised
Detroidi suitsustes pubides, klubides; muusikast loobus ta poliitika
kasuks ja kandideeris ka Detroidi linnapeaks.
Filmist selgub, et Rodriguez
polegi soovinud läbi lüüa muusikuna, ehkki just selles liinis
suudaks ta midagi ära teha ja sellele osutab ka ta menu apartheidi
tõttu isolatsiooni sattunud Lõuna-Aafrikas. Hispaaniapärase nime,
tõmmu nahavärvi, indiaani päritolu ja tagasihoidlikkuse tõttu jäi ta
rahvusvaheliseks läbilöögiks vajalike masside huviringist välja,
produtsendid kaotasid tema vastu huvi ja ta albumite autoritasud
voolasid neile "tähelepandamatult" ühte potti suuremate artistide pealt
tuleva rahaga. Artist ise jäi sealjuures nii tähelepanu kui ka
tasuta, elatist pidi ta teenima ehitustel. Bendjellouli film näitab,
et menu on juhuse asi, ta näitab ka muusikaprodutsentide ülbust ja
silmakirjalikkust ning läänemaailma muusikatööstuse röövellikku
olemust. Me ei tea, kui palju võib samasuguseid lugusid peidus olla
Venemaal, Hiinas, Iraanis või näiteks Põhja-Koreas, mis on praegu
maailma isoleerituim riik.
Rodrigueze
legendi toetab ta loomupärane tagasihoidlikkus. Päikeseprillide
taha varjuv mees oli ka oma muusikutee ajal salapärane trubaduur,
kes juhuslikult oma lauludega mõnes baarinurgas õhtuti üles astus.
Oma salapära ja tagasihoidlikkuse on ta säilitanud ka nüüd,
pärast filmi linale tulekut ja sellega kaasnenud menu. Huvitav on
aga see, mis tema niiöelda rehabiliteerimisele järgneb – albumite
edetabelitesse on jõudnud nii filmi heliriba kui ka Rodrigueze
senised albumid, aasta alguses toimus ka Rodrigueze esimene Ameerika
kontserttuur. Ja seda siis 30 aastat pärast albumite ilmumist.
(Delta, 19.07)
No comments:
Post a Comment