Neli
aastat tagasi murdis grupp noori Los Angeleses sisse mitmete
Hollywoodi kuulsuste luksuslikesse kodudesse ja varastas sealt asju.
Mõned neist müüsid noored võileivahinna eest maha, teistega oli
lihtsalt hea uhkeldada pidudel. Ühtekokku tehti 50 reidi ja asju
varastati kolme miljoni dollari väärtuses. Noorterühma nimega
Bling Ring sihtmärgid olid luksusliku eluviisi poolest tuntud
kuulsused nagu Paris Hilton, Lindsay Lohan, Rachel Bilson, Orlando
Bloom. Aadressid leiti internetist, sotsiaalvõrgustike postitused
aitasid teha kindlaks aja, mil kedagi kodus polnud ja sisse saamine
polnud mingi vaev, sest võti oli piltlikult öeldes mati all nagu
näiteks Paris Hiltoni puhul. Politsei tuvastas kamba turvakaamerate
ja sotsiaalvõrgustike abil, kuhu noored varmalt oma pilte üles
riputasid ning kambale mõisteti vanglakaristusi sajast päevast
nelja aastani.
Selle
kamba loo Sofia Coppola uus film Bling Ring vaatajate ette toobki.
See pole esimene tänapäeva robinhoodide ekraniseering, kuid ilmselt
kõige enam vastukaja tekitanud ja ka populaarseim, filmi esilinastus
toimus tänavu Cannes'is ja praegu on ta jooksmas kinolevis.
Läinud
teisipäeval ilmus Los Angeles Timesis artikkel, kus üks kamba
ohvritest, näitlejanna Rachel Bilson väidab, et Coppola film saadab
noortele vale
sõnumi.(http://www.latimes.com/entertainment/movies/moviesnow/la-et-mn-rachel-bilson-bling-ring-20130722,0,5176969.story).
Bilsoni arvates saavad noored filmist mulje nagu varastamine oleks
lahe. Artikli autor võrdleb ka filmi senist läbimüüki kinodes
teise tänavu kevadel noorte kurjategijate teemat käsitleva
linalooga - Harmony Korine'i filmiga “Spring Breakers” (http://vaskuss.blogspot.com/2013/03/metsik-koolivaheaeg-spring-breakers.html) ja leiab,
et ameerika noori huvitab rohkem Korine'i filmis näidatud
pidutsemine kui sissemurdmised Hollywoodis.
See
Bilsoni reaktsioon osutabki Coppola filmi ajakohasusele ja
vajalikkusele. Võib ju küsida, mis on siis sellest muutunud -
Hollywoodi ja muu maailma staarid ja staarikesed elavad edasi sama
pillavalt kui varem, kandes seljas neid väärtusi, mida Bling Ringi
kamba vanused ihalevad. Arvatavasti on kuulsused panustanud nüüd
rohkem turvasüsteemidesse aga saab ju ka neisse häkkida. Milleks
minna kaubamajja, kui su riietumisstiiliga sobiv valik on juba tehtud
ning riide-, ehte-, ja kingalaod tasuta saadaval? Coppola rõhub oma
filmiga mitte otseselt sellele, et “kuritegu ei tasu end ära”,
see sõnum on filmi kirjutatud niiöelda peenes kirjas. Coppola
näitab protsessi, neid kuritegusid toime pannud noori, nende kodusid
ja mõttemaailma.
Näitlejad on muidugi kaunimad kui Bling Ringi
liikmed tegelikult ja kaameralääts võimaldab üle värvida ka
labast ja kahvatut argipäeva,
kuid filmi süüdistamine kuriteole
ahvatlemises nagu teeb seda Bilson, on ilmne liialdus. Pigem osutab
see Bilsoni taoliste ebakindlusele ja hirmule sotsiaalselt madalamate
ning vaesemate ühiskonnakihtide ees. Bling Ringi liikmeid ajendab
samasugune luksusiha nagu ka neid, kelle kodudes nad “šoppavad”.
Nad pole robinhoodid, ega jaga oma saaki sõbrannadega, vaid
kasutavad kuritegevust selleks, et silma paista, et sarnaneda oma
iidolitega, saada osa nende särast. Ning see on see, mida
klantsajakirjandus kultiveerib. Kui sinna lisada veel Ameerikas
levinud Bonnie ja Clide'i kultus, mis lähtub ühelt poolt
romantilise vabaduseiha ja teisalt Metsiku Lääne reeglitest,
saamegi tulemuseks noortekamba, kes läheb ja võtab, mis neile
kuulub. Kuulsus kui avaliku elu tegelane kuulub rahvale, ta hoiab
üleval moetööstust, annab tööd kõmuajakirjandusele, mis tema
tegemisi üksikasjalikult peegeldab ja on oma kulutustega eeskujuks
sisetarbimise hoogustamisel. Rikkust on maailmas nii palju, et selle
laiali jagamine tagaks kõigile puuduse all kannatavatele toidu ja
peavarju, väidab üks heategevusorganisatsiooni Oxfam uuring. Võib
ju küsida - kas Bling Ringi liikmed olid oma luksuseihas
kurjategijad või hoopis ohvrid? Ohvrid on ka rüüstamiste all
kannatanud kuulsused ise - peale selle, et nad on antud juhul
kuriteoohvrid, on nad ka hea elu ehk tarbimiskultuse ohvrid. Bling
Ringi teene seisnebki selles, et toob need roosadel sulepatjadel
hõljuvad tegelased hetkeks maa peale.
Ohvri
teema on Sofia Coppola filmides olnud läbiv. “Lick the Star”
(1998) käsitles kooliprobleeme, “Virgin Suicides” (1999) neiud
olid väikekodanliku suletuse ohvrid, “Lost in Translation”
(2003) rääkis üksindusest ja hüljatusest, Marie Antoinette'i
(2006) lugu on patriarhaalse ühiskonnakorralduse kriitika ning
“Somewhere” (2010) käsitleb samuti kuulsuse hukutavat mõju.
„Bling Ring“ ei peta Coppola talendi austajaid ja kes teab, ehk
aitab film oma ideaale mõnel ka korrigeerida.
(Delta, 26.07)
No comments:
Post a Comment