Esmaspäevast
algava Tartu armastusfilmide festivali TARTUFF kava võiks kanda ka
alapealkirja „Vaata ja rõõmusta“ sest sealt leiab mitmeid
selliseid filme, mida ammu oleks näha tahtnud või mida võiks veel
vaadata. Nii on kavas näiteks tänavusel Sundance'il häid arvustusi
kogunud USA sõltumatu filmitegija David Gordon Greeni linalugu
„Prince Avalanche“ (maakeeli „Prints Laviin“ või siis peaks
olema „Kuningapoeg Laviin“), Dustin Hoffmanni debüüt „Kvartett“
(Quartet. 2012), Kim Ki-Duki skandaalne „Pieta“, Michel Gondry
ulmamuinasjutt „Päevade vaht“ Boris Viani samanimelise
futuristliku romaani põhjal, Stephen Chbosky särav ja nakatav
„Müürililleks olemise iseärasused“ (The Perks of Being a
Wallflower. 2012). Seda loetelu võiks muidugi jätkata ja igast
filmist ka rääkida, aga parem on muidugi ise midagi välja valida
ja ära vaadata.
Festivali
avab Ungari filmilooja György Palfi film „Final Cut: Daamid ja
härrad“, algupärase pealkirjaga „Final Cut: Ladies and
Gentlemen“. „Final cut“ märgib siin filmikunstiterminit
režissööri enda versiooni kohta filmist, mille pikkust on
levitamise huvides kärbitud. Palfi kasutab seda terminit
vastupidises tähenduses – tema „Final Cut“ pole mitte ta enda
film, vaid on kollaaž teiste filmitegijate töödest. Filmi
tegemisel on kasutatud lõike rohkem kui 500jast filmist läbi
filmikunsti ajaloo. Lõigu pikkuseks on maksimaalselt minut, mõnest
filmist on valitud näiteks vaid kaader, kus vilksatab kellegi selg.
See kogum on koondatud ühe keskse süžeeliini ümber, mis räägib
mehe ja naise kohtumisest, armumisest, abielust, erimeelsustest ja
leppimisest. Palfi on püüdnud siia sisse tuua isegi sellised
alateemad nagu sõda, unenägu ja mis eriti kurioosne semiootilisest
vaatepunktist – filmi filmis. Palfi „Final Cut: Ladies and
Gentlemen“ on apoteoos Tsitaadile infouputuse ja pealiskaudsuse
ajastul. Tsitaat kaotab siin oma tähenduse sõnumikandjana ja muutub
ise sõnumiks, tähistajast saab tähistatav, mille tähistaja on
film ise. Palfi „Final Cuti“ võib võtta kaheti: ühelt poolt ta
justkui oleks kummardus filmikunstile, kõigile neile ajatutele
teostele ja elamustele, mida oleme filmide läbi saanud; teisalt
kuulutab Palfi sellesama otsatu tsiteerimisega selle kõik tühiseks
– elamuslikud filmilood taanduvad triviaalse süžeega
trafaretseteks lõikudeks, mis on ilma jäetud võimalusest oma
terviklikkuses särada. Palfi „Final Cuti“ võib selles suhtes
võrrelda toatäiega eksootiliste ja haruldaste loomade kehaosadest,
millega jahimehed armastavad oma elamuid dekoreerida – sarvede ja
kihvadega pead vaatamas klaasistunud silmadega eikuhugi. Filmidest,
mille ilu ja võlu ilmneb nende atmosfääris või kordumatus loos,
on võetud mõned, võib olla meeldejäävamad või ka kaunimad
kaadrid ning ülejäänu rudimendina eemaldatud. Palfi osutabki
seeläbi filmikunsti ajanõudlikkusele ja ka kaduvusele ajastul, mil
filmid on vaid ühe kliki kaugusel ning nendega tutvumine piirdubki
tihti vaid treilerite vaatamisega. Võib arvata, et tema eesmärk
pole mitte eelnenut naeruvääristada või sisutühiseks muuta, vaid
tuua esile orginaalsete süžeede vajadus ja edasi anda sõnum, et
mehe ja naise suhete teema filmikunstis ei aegu, ükskõik milliseid
formaate uue ajastu tehnoloogia sellele kunstiliigile ka ei
võimaldaks.
Palfi
„Final Cut“ räägib niisiis inimestevahelistest suhetest ja
filmikunstist, õigemini küll montaažikunstist, sest ligemale poole
tuhande täispika filmi läbihekseldamine ja neist sobiva narratiivi
kokkupanemine on filmi toimetamise ja montaaži tour de force.
Tegelikult ei tee Palfi siin midagi uut – eksperimentaalfilmis on
vanade filmilõikude taaskasutamise võtet kasutatud juba ammu –
parimaks näiteks võib tuua siinkohal Austria filmieksperimentaatori
Peter Tscherkassky, kes loob oma ekraanikunsti unustatud ja
tundmatutest filmikaadritest.
Vastandina Palfile töötab
Tscherkassky aga filmilindiga ja rõhutab filmikunsti haavatavat
õrnust ning kaduvust näiteks tselluloidlindi põlemisega vaatajate silme
all. Filmikaadrikollaaži on kasutanud hiljuti oma installatsioonis
ka Kiwa ning näiteks ka Jaak Kilmi „Eesti Film 100“ kuuklippide
koostamisel.
Kodustes
tingimustes on seda lõbus teha näiteks videomaki abil
satelliidikanalitel surfides, rääkimata neist võimalustest, mida
pakuvad internet ja digitaalsed tarkvarad. Selles suhtes on Palfi
film isegi aegunud, sest samasuguse oopuse võib valmistada igaüks,
kes viitsib. Aga küsimus ongi selles, et kes see viitsib ette võtta
täispika filmi kokku hekseldamist.
Kui
kõrvale jätta vasturääkivused, mida kunstiliste tervikute
rappimine tekitab, tuleb tõdeda, et Palfi loob siin omaette
filmiuniversumi, mis suudab vaatajat panna kaasa elama ja võib tuua
isegi pisara silma, sest kes ei tahaks uskuda ja loota armastuse
kõikevõitvasse jõusse.
(Delta, 02.08)
No comments:
Post a Comment