Ameerika
luuletaja Edward Estlin Cummings on öelnud, et sa suudad mõista
luuletust ka siis, kui sa ei tea, mida ta tähendab. Sama kehtib ka
ameerika filmilooja Jim Jarmuschi filmide kohta - me ei pruugi neid
mõista, kuid nad lähevad meile korda ja iga vaataja tunneb, et need teda
kuidagi puudutavad, räägivad temaga, seega saavad osaks ta maailmast ja
muudavad seda omakorda. See ongi kunsti peamine mõju ja n.ö.
kvaliteeditunnnus, see on ka põhjus, miks Kino Sõprus toob nädala
jooksul vaataja ette üheksa filmi Jarmuschilt, välja jäävad vaid
muusikadokumentaal Neil Youngist “Year of the Horse” (1997), “Mystery Train” (1989),
mida näidati äsja ameerika kultusfilmide festivali raames ja Jarmuschi
värskeim film, alles tänavu linastunud “Only Lovers Left Alive” (2013), kuid ka
selle filmi jõudmine siinse vaataja ette on ilmselt aja küsimus.
Jim
Jarmusch pole müstik, nagu võiks öelda näiteks David Lynchi kohta, tema
irreaalsus on teistlaadi – Jarmusch töötab filmitööstuse müütide ja
žanridega, võttes neist väljenduse vormi, kuid laadides selle uue
sisuga, mis vormi seestpoolt ümber kujundama hakkab. Nii on “Dead Man” (1995)
antiwestern, “Võimu piirid” (Limits of Control. 2003) anti-märul ja “Murtud lilled” (Broken Flowers. 2005) anti-romkom.
Selline inversioon on mehhanism, mis annab Jarmuschi filmidele teatud
emotsionaalse väärtuse, lisaks esteetilisele naudingule. Jarmusch on ise möönnud,
et tema jaoks on film samasugune rännak, nagu vaatajalegi - filmide tegemisel ei kasuta ta storyboardi, kindlat stsenaariumi, võtteplaani. Jarmuschi jaoks on
väärtuslik see, mis sünnib kohe ja koha peal, ta välistab duublid, ning
püüab stseeni saada kaadrisse ühe võttega. Lisavõtte teeb anult siis,
kui on vaja näidata kellegi reaktsiooni. Vormiliseks põhireegliks on
lihtsus, ta ei kasuta keerukaid kaamerasõite, montaažitrikke ja ammugi
mitte digitehnika ammendamatuid võimalusi. Jarmusch annab oma filmide
tegelastele ruumi olla ja vaatajale ruumi ning aega seda vastu võtta.
Kõik ta tegelased on sealjuures äärmiselt tugevad karakterid, Jarmuschi
filme võibki nimetada omamoodi karakteriuuringuteks, siin on ehk
silmapaistvaim näide mitme aasta peale valminud filmessee “Kohv ja
sigaretid” (Coffee and Cigarettes. 2003), see koosnebki stseenidest
kohvikulaua taga, kuhu istuvad talle sümpaatsed näitlejad, muusikud ja
muidu tublid loovinimesed, et rääkida elust ja selle mõnust. See on ka
omamoodi läbilõige Jarmuschi filmide näitlejakaardist, sest suur osa
seal nähtavatest tegelastest on osalenud või osaleb ka ta teistes
filmides.
Jarmusch
armastab filmi kui meediumi ja filmi kui kunstivormi. Ta pole
teadlikult järginud suure filmitööstuse ehk siis Hollywoodi arenguid ei
käsu- ega ka rahastuse poole pealt ja oma kiindumuses filmi on ta samuti
vastuvoolu sammuja, sest digiajastul on filmilindile filmimine luksus.
Au siis Sõpruse kinole, kes näitab Jarmuschi filme just 35 mm
filmilindilt! Valgusega filmitud materjal antakse edasi taas valguse
kaudu - see teeb linastusest teatud maagilise rituaali, mis kordub vaid
sel viisil ja millel on oma eluaeg. Ühtaegu on see rituaal unenäoline -
vaatame pimeduses filmi, tõelisust, mis tuleb justkui ilmutusena.
Jarmusch pole realist ega dokumentalist, ehkki on teinud ka ühe
dokfilmi, pigem on ta unelmate piiril liikuvate lugude rääkija. Nende lugude või rännakute koostisosad võib ta võtta
teistest filmidest, raamatutest, luuletustest, muusikast, loodusest.
Oluline pole see, kust sa võtad, oluline on see, kuhu sa selle viid,
ütles Jean-Luc Godard, üks Jarmuschi lemmikuid. Jarmuschi süntees on
intuitiivne, jäädes hämaraks, nagu ta on tunnistanud, ka talle endale.
Ta võib olla väga abstraktne nagu seda on “Võimu piirid”, kus näeme üht kindlat ülesannet täitvat meest, kuid
ülesande tähenduse peame ise välja mõtlema; samas võib ta olla ka üpris
konkreetne nagu filmides “Murtud lilled” või
“Kummituskoer: Samurai tee” (Ghost Dog. 1999) - neist esimeses otsib
vananev mees oma maailma mööda laiali pillatud lapsi ja igatseb taga
perekonda, teine käsitleb inimeses sisemist aukoodeksit laiema süsteemi
taustal, antud juhul on see samuraikultuur ja kurjategijate maailm.
Jarmuschi filmid on filmid otsingust, ta kangelased on pidevas
liikumises, seisak on talle tupik, surm. “Dead
Man” on “dead” juba enne kui film algab – pealkirjas.
Johnny Deppi
kehastatud anti-kauboi liigub enese teadmata hukatusse, ümbritsetuna
fataalse lõpu hämarduvast atmosfäärist; Isaach De Bankolé “Võimu
piirides” liigubki surmas, sest ta ülesandeks võibki lugeda surma
ületamist ja vaataja sisemine lugu algabki seega pärast missiooni
täitmist, ehk siis pärast tipptasemel varjatud tegelase tapmist.
Seisakust välja püüdlevad tegelased ka Jarmuschi teistes filmides nagu
“Seaduse kütkeis” (Down By Law. 1986), “Mystery Train” (1989) või
“Stranger Than Paradise” (1984) ja “Lõputu puhkus” (Permanent Vacation
.1980), mis on ilmselt üks kõige harvemini näidatavamaid Jarmuschi
filme.
Omaette ilu on
Jarmuschi filmide helis ja muusikas, mida ta loeb üheks oma peamiseks
inspiratsiooniallikaks. See väärib omaette peatükki. (Delta, 9.august)
No comments:
Post a Comment