Ulrich Seidli triloogia teine film "Paradiis: usk" jälgib 50ndates naise, röntgenoloogi ametit
pidava Anna Maria eluetappe. Naine on võtnud nõuks pühendada oma
elu Austria tagasi pööramisele katoliiklusse. Oma puhkuse veedab ta
ukse tagant ukse taha käies ja jumalaema halastust kuulutades. Kui
aga saabub koju ta abikaasa, õnnetuse läbi ratastooli sattunud
moslemiusku mees, saavad talle osaks hoopis karmimad katsumused kui
seda on uskmatute valgustamine. Ligimesearmastuse religioon muutub
naisele eskapismi ja sublimatsiooni vormiks, mille hoidmise nimel ei
kõhkle ta tagasi ka vägivallast hoopis vabama ellusuhtumisega
invaliidistunud abikaasa kallal. Režissööri kinnitusel on filmi
aluseks tõestisündinud lugu, millest on valminud ka dokumentaalfilm
„Jesus, du Weisst“ (2003). Seidli filmikeel on dokumentalistikale väga
lähedane – kaamera jäädvustab rahulikult ja sekkumata
tegelastega toimuvat, olgu see siis argirutiin või sellest esile
tõusvad konfliktid. Seidl laseb inimesel saada iseenda
karikatuuriks, samas ei aja see groteskne pilt oma naeruväärsuses
naerma, pigem hakkab kahju ja häbi väikese inimese isekuse ning
silmakirjalikkuse pärast. "Paradiis:usk" on ka film armastuse
puudumisest ja meeleheitlikust soovist seda leida kõrgemal tasandil.
Filmi peategelase katsed jõuda armastuseni usu kaudu takerduvad ta
saamatusse suruda maha selle emotsiooni füüsiline külg, nii
suunabki ta oma puudused teistele, nähes kolli seal, kus seda pole.
Ulrich
Seidli "Paradiis: usk" paneb vaataja oma aeglase tempo ja häbenematu
naturalismiga muidugi proovile, kindlasti pole see meelelahutus, küll
aga annab film mõtlemisainet ja teeb niiöelda elutargemaks. See on
taas üks põhjus, miks just PÖFFil filme vaatamas käia, sest
sedavõrd provokatiivseid linalugusid levitajad reeglina väldivad.
(PÖFFI minutid Klassikaraadios, november, 2012)
No comments:
Post a Comment