Thursday, March 28, 2013

METSIK KOOLIVAHEAEG (SPRING BREAKERS. HARMONY KORINE, 2012)


Kas keegi mäletab, millal võis viimati me kinolevis näha mõnd Harmony Korine'i filmi? Tuleb kahjuks tõdeda, et seda aega polegi olnud, PÖFF on selle USA kino paha lapse filme näidanud vaid korra, võttes ette ta kõige veidrama täispika linatöö “Trash Humpers” (“Prügikargajad”), jättes aga näitamata isegi Korine'i publikusõbralikuima filmi “Mister Lonely”(2007). Nii ongi laiemale vaatajaskonnale ilmselt teadmata Korine'i varased läbimurdetööd “Gummo”(1997) ja “Julien Donkey-boy”(1999). Laiema vaatajaskonna all mõtlen siinkohal neid Eesti vaatajaid, kes pole pidanud vajalikuks USA sõltumatut autorifilmi lähemalt uurida ja neid filme hankida.
Nüüd on Harmony Korine jõudnud siis ka Eesti kinolevisse oma uue filmiga “Metsik koolivaheaeg”. Filmiga, mis pealiskaudsel tutvumisel polegi nagu muud kui üks murdeeas teismelistele mõeldud läbufilm, kus tümaka saatel pannakse ohjeldamatult pidu, sõidavad kiired autod, pauguvad püssid ja välguvad .. kaunid kehavormid. Samas võib seda filmi võtta ka hoiatava moraalina sellelesamale vaatajagrupile, järgmise filmi rahastusallikana või hoopis eksperimentaalse žanriproovina.

Metsik koolivaheaeg” räägib neljast sõbrannast, kelle soov on iga hinna eest pääseda välja igava väikelinna ja koolielu üksluisusest, sõita lõunasse, Floridasse ja panna pidu, nii et maa must. Sellise ettevõtmise tarvis on vaja aga palju raha ja selle hankimiseks otsustavad tüdrukud röövida üht kiirsöögikohta nagu neid USA maanteede ääres miljoneid. Haamri ja püstoliga relvastatud maskides neidudel läheb see paari minutiga ning peatselt on tuhanded dollarid taskus. Floridas võetakse nad vahi alla aga ohjeldamatu pidutsemise ehk avaliku korra rikkumise pärast. Üllatunult avastavad neiud, et kautsjoni nende eest maksab hõbehammastega räppar Alien, kellel nendega omad plaanid. Narkoäriga varandusi teeniv Alien aga ei oska aimatagi, et vabadusse ostetud kaunid hingekaaslased on kõvema sisuga kui ta ise.

Korine ekspluateerib arvutuid noortele mõeldud läbu- ja gängsterifilme pannes need sedavõrd teravasse kastmesse, et konservatiivsete vaatajate ja institutsioonide viha kartvad levitajad on pannud filmile pea kõigis riikides tubakatoodetega võrdse vanusepiirangu. Samas ei mõju miski muu parema reklaamina kui keelamine ning ilmselt leiab film kiirelt ka oma õige publiku. Korine ründab teismeliste maailma selle häbenemata ja ilustamata kujutamisega. Teleprintsessid Vanessa Hudgens, Ashely Benson ja Selena Gomez mängivad tavalisi plikasid, kelle jaoks on alkoholi ja narkootikumidega laetud Florida rannad tõotatud paradiisiks. James Franco kehastab tavalist tolgust, kel koolitee lõpetamata ja kelle unistuseks ongi olnud pätluse kaudu varanduse hankimine - villa mere rannal, seinad täis igas suuruses relvi, neoonvärvides helenduv voodi, ilusad tüdrukud ja valgustatud bassein. Rumalus toidab rumalust, vägivald vägivalda ja kui poleks kedagi röövida, poleks ka röövleid. Korine’i Ameerika on täis groteski ja legendaarne “Ameerika unelm” seisnebki vaid rikastumises ükskõik mis hinna eest. Franco mängitud hõbehammas seda kinnitabki, et oma unelmate teostamiseks on olemas ka kiirtee, mis võimaldab vahele jätta koolihariduse ja riiklikud institutsioonid. Korine’i käsitluses on Ameerika tõotatud maa ka kuritegevusele – uue põlvkonna Thelma ja Louise on vabad oma unelmat elama isegi siis, kui selja taga on röövid ja mõrvad. 

Ehkki film võib olla kassades edukas, ei mõtlegi Korine vastu tulla ei reavaataja ega ka mitte kriitikute ootustele – igavust annab ta edasi ilustamatult igavalt ja märuli jaoks võtab ta kasutusele vastava žanrikoodi montaažis. Tavalistest teismelistele mõeldud peofilmidest tõstab “Metsiku koolivaheaja” esile nutikas karakteriloome, õnnestunud näitlejatevalik ja ootamatute pööretega süžee. Või teisiti sõnastades – vastandus, mis tekib autorifilmile omasest kompromissitust lähenemisest peavoolumeelelahutuse skemaatilisele reaalsusele, mis on muutunud iseennast taastootvaks süsteemiks miljonite teismeliste argipäevas. 


(Delta, 28.3)

No comments: