Veiko Õunpuu uus mängufilm „Free Range / Ballaad
maailma heakskiitmisest“ on visuaalpoeetiline mõtisklus
kunstnikust ja inimesest ühiskonnas. Filmi sisu aitab mõista juba pealkiri: terminiga „Free Range“
märgitakse vabalt peetud kodulinde, seda toetav alapealkiri „Ballaad
maailma heakskiitmisest“ on laenatud Bertold Brechtilt, kelle samanimeline ballaad kritiseerib sisult natsistlikku väikekodanlust.
Eesti
autorikino ühe omanäolisema esindaja Veiko Õunpuu uus film räägib
algajast kirjanikust Fredist, kes seisab valiku ees, kuidas jääda
truuks oma kutsumusele ja ka last ootavale sõbrannale; ta peab
endale selgeks tegema, kuidas olla hea isa ja perekonnapea ning
säilitada sealjuures kunstniku sõltumatus. Õunpuu ei anna
vastuseid ega moraalitse, küll aga lõpeb film hoopis helgemal
noodil kui „Tühirand“ (2006), „Sügisball“ (2007) või „Püha
Tõnu kiusamine“ (2010). Õunpuu annab mõista, et ka sellisest,
pea väljapääsmatust olukorrast, kus puudub kindel sissetulek ning "asi on hapu ja tulevik hämar", nagu ütleb tüdruku isa, heal järjel ajakirja peatoimetaja (Roman Baskin), on võimalik välja pääseda
kunstnikumina ja ambitsioone ohverdamata. Fred on tegelane, kes ei
saa ega taha teisiti elada, sest see kripeldus, mis leiab väljapääsu
vaid loomingus, ei luba tal teha tööd, kus peab kuuletuma kellegi
suvale. Ta ei pelga minna vastuollu ümbritsevaga, samas on talle
väga oluline, mida tema loomingust arvatakse. Jüri-Franciscus Lotman sõnastas sama probleemi „Free Range'i“ kaasstsenaristi Robert
Kurvitza esikromaani tutvustades nii: “Autentne
loovus on hullumeelne risk: autor paneb mängu kõik, mis talle
isiklikult üldse elus oluline, mõtlemata sellele, kas ja kuidas
seda hiljem sotsiaalselt valideeritakse.“
Fredi (Lauri Lagle) tegelaskuju kaudu uurib Õunpuu, kas ühiskond on
valmis vastu võtma ja toetama loovisikuid, kes suudavad end teostada
vaid oma loomingu kaudu või koosnebki maailm vaid vaikivatest
töösipelgatest, kes sümboolse tasu eest alandlikult isandaid
nuumavad. Film küsib vaatajalt, kas ja kuidas saab sellega leppida.
„Free
Range“ on mõtliku tempoga, eelkõige visuaalile toetuv
seisundifilm, mis teeb omamoodi kummarduse ka filmile kui meediumile
– see on filmitud 16 mm filmilindile ja filmi füüsilised
katkestused episoodide vahel toimivad digiajastu publikule
meeldetuletusena filmikunsti võlust.
Veiko
Õunpuu režissööri ja stsenaristina ning Mart Taniel operaatorina
arendavad edasi nende eelmistest filmidest tuttavaks saanud
visuaalset esteetikat. Seda iseloomustavad eelkõige lihtsus ja
läbimõeldud kompositsioon – Õunpuu/Tanieli lähenemine pildile
on lähemal maalikunstile kui fotole. Liikuvat pilti toetab muusika
ja seda on „Free Range'is“ rohkem kui Õunpuu varasemates
filmides. Muusikal pole siinjuures mitte ainult ilustav, atmosfääri
loov roll, „Free Range'is“ toetab ta ka karaktereid - nii
näiteks on peategelase Fredi raskemaid valikuid illustreeriv Arvo
Pärdi muusika selges kontrastis kergemate ballaadidega (Cat Stevens, Allessi Brothers), mis
kujundavad päikeselisemaid meeleolusid. Kui „Sügisball“ ja
„Tühirand“ olid Mati Undi samanimelistele teostele kohaselt
sügisesed ning “Püha Tõnu kiusamine“ oma morbiidse lõpuga
isegi talvine, siis „Free Range“ on õhustikult suvine ja helgem.
Ehkki film väljendab peategelase ees seisva valiku kaudu ühte
seisundit, annab sellele dünaamikat ja pinget tuleviku etteaimamatus
– vaataja ja ka peategelane ei tea, kas lahendada olukord
äärmuslikult ja vägivaldselt või sellega leppida.
See
on esimene kord, kui Õunpuu loobub oma tavapärasest
näitlejakaardist ja kasutab ka kaasstsenaristi. Lauri Lagle Fredi
osas mängib peategelase kõhkleva, ebakindla loomuse
tõsiseltvõetavaks ja eluliseks, Peeter Volkonski Fredi boheemliku
isana osutab perekonna olulisusele isiksuse kujunemisel. Vastandina
toob Õunpuu Fredi pruudi Susanna (Jaanika Arum) ning ta despoodist
isa (Roman Baskin) ja depresseerunud ema (Rita Raave) – perekonna,
kellele raha pole probleem ning kelle koht ühiskonnas pole küsimuse
all. Samas tunnevad nad end oma antiikmööbli ja lauaserviiside
keskel hoopis suletumalt kui agulis vanas puumajas raamatute keskel
oma elupäevi veeretav Fredi isa. Oma loo potentsiaali on režissöör
pannud igasse filmi tegelasse, see on ka neis, kes astuvad üles vaid
episoodilistes rollides, ülihea leid oli näiteks Anne Türnpu
tõstukipargi töölisena või Laura Peterson Fredi endise
armastusena.
„Free
Range“ on olnud sündmus juba enne esilinastust, sest kui
„Sügisball“ sai üheks populaarsemaks filmiks, siis samavõrd
kiruti „Püha Tõnu kiusamist“. „Free Range“ paigutub nende
kahe vahele ja ilmselt leiab peaaegu võrdselt positiivset ja
negatiivset vastukaja, sest Fredi tegelaskuju on heaks lakmuspaberiks
sallivusele üksikisiku tasandil ja ühiskonna valmidusele lubada
loomingus reservatsioonideta autorikeskset lähenemist. Kindel on
see, et film kõnetab kaudselt isegi neid, kes seda vaatama mingil
põhjusel ei lähe. Ainult et, mis põhjus see olla võiks?
(Delta, 20.09)
No comments:
Post a Comment