Keskealine
mees karjatab kitse, pea kohal õhku tõusev reisilennuk – see on
üks tugevamaid looduskeskse eluviisi ja tehnilise progressi
vastasseisu väljendavaid kujundeid uues eesti dokumentaalfilmis.
Kaader pärineb filmist “Suur -Sõjamäe”, režissööriks seni
“Eesti lugudega” endale nime teinud Aljona Suržikova.
Tallinna
Lennujaama laiendamise eesmärgil või ettekäändel maha lõhutud
aedlinnakust ja selle pidajatest rääkiv film on emotsionaalne
dokument vastuoksusi täis tänapäevast. Aastal 2011 sai Jaan
Tootsen aasta parima filmi preemia tõsielufilmi eest “Uus Maailm”,
mis rääkis ühe Tallinna asumi elanike koondumisest ja sellele uue
elu andmisest. Samal aastal said Suur-Sõjamäe aedlinnaku elanikud
hoiatava teate nende seniste aiamaade ja osmikute kokkulükkamisest.
Mõne nädalaga hävitati see, mida inimesed aastakümneid hooldanud
ja harinud. Aiamaade harijad, peamiselt Lasnamäel elavad endised
sõjatehase Dvigatel töölised, jäeti igasuguse kompensatsiooni ja
tähelepanuta. Ajakirjanduses peegeldus see vaid paari sedastava
uudiseartikliga.
Aljona
Suržikova “Suur-Sõjamäe” on poliitika kriitika ja selles
mõttes ka "poliitiline" film. Poliitikuid kohtame filmis vaid
majandusministri isikus, kes valitsuse pressikonverentsil pilpaküla
kaotamist õigustab. Film näitab selgelt, kuidas poliitikuid ei
huvita inimene, neid huvitab vaid valija, ja pilpaküla elanikud
neile huvi ei pakkunud, sest peamiselt on tegu vanemaealiste vene
keelt kõnelevate inimestega, kel raske kodakondsuseksami ja kesise
keeleoskuse tõttu puudub Eesti pass. See on rahvakild, kes meelsasti
riputab oma koduõuele üles eesti lipu ja soovib Eestimaal elada,
kuid kes rangete kodakondsusreeglite tõttu on sunnitud jääma
tõrjutud staatusesse, laulma silmad pisarais nõukogude aegseid
laule kaugetest steppidest. Suržikova ei tõtta andma hinnangut
sellele üpris ebainimlikule, nõukogude-aegsele inimvaenulikule
bürokraatiale viitavale olukorrale. Klassikaliselt neutraalse
dokumentalistina Suržikova sedastab tõika, näitab toimuvat
seestpoolt, annab sõna neile, kes seda muidu ei saaks. Nii talitab
ka moodne dokumentalist ja humanist. Suržikova ei piirdu vaid aedade
hävingu ja nende omanike meeleheite kajastamisega, ta laiendab aia
teemat inimesi ja saatusi ühendavaks sümboliks. Arhiivikaadrite
abil saab vaataja lühieksursi Dvigateli tekkelukku, mis ulatub
tsaariaega; perealbumitest võetud pildid rekonstrueerivad hetkelised
elulood aedlinnaku elanikest.
Suur-Sõjamäe
pilpaküla saab ühe sealse aedniku Borissi (tollesama kitsega mehe)
suu läbi looduslähedase eluviisi sümboliks. Sedasama eluviisi,
millest räägib filmis kodakondsuseta maailmakodanik, püüab
järgida teadlikuim osa ühiskonnast – nagu noored pered ja need,
kel pole ükskõik, millist toitu süüa ja milline maailm jääb
maha järeltulevatele põlvedele. Seesama moodsaks saanud
looduslähedus ajab näiteks linnas mesilasi pidama, aknalaual
rohelist kasvatama, otse talumeestelt liha, kartuleid ja mett ostma
ning kel võimalik, suveks maale sõitma, et seal talveks moosi sisse
teha. See suhtumine oli ajakirjanduses pop teema ka aastal 2011, kui
buldooserid pilpaküla kokku lükkasid.
“Suur-Sõjamäe”
teene
on
selles,
et
ehkki
sealne
aedlinnak
on
jõhkralt
hävitatud,
avardab
sellest
tehtud
film
dokumendina
ka
eestikeelse
vaataja
maailmapilti.
“Suur-Sõjamäe”
on
isegi
kohustuslik
vaatamine
neile,
kes
senini
kinni
nõukogude-aegsetes
lähenemismallides
ning
kohtlevad
mõttes
näiteks
Lasnamäe
elanikkonda
ühe
halli
ja
vaenuliku
massina.
60
aastaga
Eesti
ühiskonna
osaks
saanud
ja
kultuuri
sulandunud
inimesi
ei
saa
eitada,
nagu
ei
saa
eitada
ka
ajalugu.
Aljona
Suržikova
film
näitab,
et
seda
pole
suudetud
niiöelda
jäämäe
tipus,
otsustajate
tasemel
seni
mõista.
Et
aga
mitte
kogu
ühiskond
pole
sedavõrd
jäätunud,
näitab
näiteks
fotograaf
Timo
Tootsi
kaasa
löömine
Suur-Sõjamäe
aedlinnaku
jäädvustamisel,
mis
omaette
väljapanekuna
oli
vaadata
ka
suvi
läbi
Kumus
üleval
olnud
näitusel
“Aedade
järelelu”.
(Delta, 13.09)
No comments:
Post a Comment