Sulev
Keedus on Eesti filmis üks iseseisvamaid, kompromissitumaid ja
kindlasti sotsiaalselt tundlikumaid lavastajaid. Meenutagem mullu
linastunud mängufilmi „Kirjad Inglile“, mis rääkis loo oma
peret otsivast Afganistani sõjaveteranist või siis ta eelmist tööd
– viis aastat tagasi linale jõudnud ja toona ka aasta parima filmi
auhinna pälvinud dokumentaali „Joonatan Austraaliast“, see oli
film ääremaastumisest ja alkoholismist. Äsja kinolinale jõudnud
tõsielufilm „Varesesaare venelased“ viib vaataja Narva,
Varesesaarele, mille südameks on paar aastat tagasi suletud
Kreenholmi manufaktuur. Eesti kohta tavatu avameelsusega räägivad
oma loo mitu noort inimest, kelle elu pöörleb ümber narkomaania ja
kuritegevuse ning kelle suurimaks igatsuseks on sellest ringist
kuidagi väljuda. Need on ehmatamapanevad ja jahmatavad lood, millest
tavaliselt kuulda ei soovita, inimestelt, kellega kokku puutumist
välditakse. Võib öelda, et need on Eesti lood, mida samanimelises
teledokumentaalide sarjas reeglina ei tehta. Keedus viib vaataja
maailma, mida mõnikord käsitletakse mustema stsenaariumiga
välismaistes mängufilmides või millest kirjutavad Õhtuleht ja
Eesti Ekspress; maailma, millest hoitakse end turvalises, puutumatus
kauguses ja kus pole lubatud midagi head. Keedus seab vaataja
silmitsi nende õnnetute inimeste ja nende saatustega, ta ei halasta
oma objektidele ega ka vaatajale – kaamera annab edasi räigeid
elulisi ja füüsilisi üksikasju, pisaraid ja väljapääsmatust,
kaugenedes pelgast jäädvustamisest ja saades subjektiivseks,
emotiivseks seisukohavõtuks. Siit tuleb vaatajal edasi mõelda, mis
on selle seisukohavõtu eesmärk? Teadvustada laiemalt meiega koos
elavate aga sotsiaalselt marginaliseeritud inimeste probleeme, tuua
nad välja edule suunduva ja poliitilise korrektsuse poole püüdleva
meediaruumi isolatsioonist ning anda omapoolne panus kasumi
teenimisele suunatud kapitalistliku ühiskonnakorralduse kriitikale?
Mõnes
mõttes kordab Keedus oma edufilmi „Jootanan Austraaliast“, mis
keskendus vabariigi jõuetule regionaalpoliitikale – ka Varesesaare
lugu viib meid ääremaale, tõrjutute hulka, kel polegi pealtnäha
lootust sellest ringist välja pääseda. Samas ei jäta Keedus neid
siiski lõplikult lootuseta – nii on endine alkohoolik leidnud
pääsetee Jumalas ja ettevõtliku tegelasena leiab ta rakendust ka
teistele saatusekaaslastele kasvõi Päästearmee annetuste
sorteerimisel või mahajäetud õlleurka ümberehitusel palvelaks.
Lootusena võib tõlgendada ka filmi lõpukaadreid, kus ühiselamus
elava väikese tüdruku silmades peegeldub puhas rõõm ja elutahe,
taustaks vene õigeusu kiriku armulauapalve Orthodox Singersilt.
150
aastat Narva elanikele tööd andnud Kreenholmi tehase tragöödia,
mis oli kunagi Euroopa suurimaid tekstiilitööstusi 13 000
töölisega, on „Varesesaare venelaste“ raamiks, samas on vabriku
ja selle tööliste lugu filmiga väga nõrgalt seotud. Filmi
selgrooks olevate narkomaanide elu Kreenholmist ei sõltu, oma teed
käivad nad sõltumatult sellest, kas linnale eluliselt vajalik tehas
töötab või mitte. Vaid korraks mainib Kreenholmi üks vanem naine,
kes on usu läbi end lõplikust allakäigust päästnud. Filmi
tegelased annavad ette uusi lähtekohti, mis võiks saada filmis
kandvaks ja ühendavaks kujundiks nagu näiteks kasvõi seesama
õllekast ümber ehitatud palvela, kuhu mitmed filmi tegelased kokku
tulevad, kuid nähtavasti ei soovinud autor oma esmast lähtepunkti –
rääkida Kreenholmi töölistest, hüljata. See teebki filmile
omamoodi karuteene – kuna Kreenholmi liin ei kanna, tekibki
küsimus, miks oli vaja seda filmi üles võtta Narvas, kui siinsamas
Tallinnas kohtume samasuguste elule jalgu jäänud tegelastega iga
päev.
Nüüd
aga tuleb mängu reaalsus – intervjuus Eesti Ekspressile ütleb
Keedus, et ainult nii ta seda filmi teha saigi – Kreenholmi
sulgemine on Narvale sedavõrd suur löök, et sealsete inimestega on
riigikeelt rääkival eestlasest filmimehel võimatu kontakti saada,
tuge ei anna ka linnavõimud, kes soovivad jätta Narvast üldsusele
pildi kui linnast, kus ilus vanalinn. Ainukesed, kellega filmitegijad
kontakti said, olidki needsamad kodutud, kes ei kohku ka tagasi oma
viha riigi vastu välja valamast. Keeduse sõnul oligi filmi eesmärk
näidata seda lootusetust ja tühjust, kuhu paljud on jäänud. Kui
paljud, on iseküsimus - „Varesesaare venelased“ marginaliseerib
aga ei ühenda, laiemat pilti kõrvaltvaatajale konteksti tundmata ei
teki.
Sulev
Keeduse film on siiski mõtlemapanev ja emotsionaalne ajastuportree,
ühiskonnakriitiline ääremärkus, mida peaks vaatama minema eriti
need, kes ühiskondlikke protsesse mõjutada suudavad.
(Delta, 6.4.2012)
No comments:
Post a Comment