Eesti
ja Gruusia kineastid pole just palju koostööd teinud, ehkki
sõprussidemed riikide ja inimeste vahel on tugevad. Allfilmi ja
Gruusia kinotootja Cinema 24 “Mandariinid” on näide sellest,
kuivõrd tulemusrikkaks see koostöö võib osutuda. Eesti kinodesse jõuab Zaza Urushadze linatöö alles tuleval nädalal, maailma esilinastus toimus Varssavi
filmifestivalil, kus “Mandariinid” oli võistluskavas ning
võitis parima režissööritöö ja publikuauhinna. Julgen arvata,
et mitte vähem menukaks ei osutu film ka siin,
sest kummalisel kombel teeb Gruusia filmilooja ära selle, mida
oleks võinud teha meil riikliku tellimusena valminud Hardi Volmeri
“Liikuvad pildid” - ta räägib lihtsalt ja mõjuvalt ühe
väikese rahva tragöödiast, kelle maa on vallutuste ja vaidluste
tandriks. Rahulikku elu ihkava tavaelaniku kaudu näitab ta sõdade
ja rahvustevahelise vaenu mõttetust. Ja ehk enamgi veel - Urushadze
viitab ka sellele, kuivõrd absurdne on taga ajada ajaloolist õigust.
Kõik, mis lõpuks määrab, on inimese enda pere ja see, et see pere
saaks elada rahulikul maal.
“Mandariinide”
sisu on lihtne – 1992se aasta Abhaasias eesti külas elav
mandariinikasvataja Ivo võtab enda juurde parajasti puhkenud
relvakonfliktis viga saanud grusiini ja tšetšeeni. Koos naabrimees
Margusega (Elmo Nüganen) ravivad nad mehed terveks, suutes kustutada
ka nendevahelise vimma. Kui sõda aga uuesti mägikülla jõuab,
pannakse rahunenud meeste valikud proovile.
Näiliselt
lihtsa sisuga filmi teevad nauditavaks head dialoogid, põnev süžee
ja väga head näitlejatööd. Pinget kujundavad selles peamiselt
dialoogipõhises filmis mitmed vastandused – vana mehe juures
tasapisi tervenevad vaenupoolte esindajad; sõda ja mandariinide
kasvatamine; noorusele omane ennasthävitav uhkus ja elukogemus ning
tasakaalukus. Lembit Ulfsak teeb Ivona rolli, mis vääriks aasta
parima meespeaosa auhinda. Temas on rahu ja väärikust, eestlasele
omast visadust ja jonni. Nagu on tõdenud Tiit Tuumalu, mängib
Ulfsak eestlase sedavõrd suureks, et häbi hakkab. Grigori Nakašidze
Ahmed on karismaatiline tshetsheenist palgasõdur, kellest õhkub
testosterooni. Raha pärast peetav sõda muutub talle
kättemaksumissiooniks oma langenud sõbra eest. Film otsibki
tasakaalupunkti mitte niivõrd tshetsheenist palgasõduri ja grusiini
vaid pigem sõja ja rahu, sõjamehe ja ta ravija vahel. Lembit
Ulfsaki Ivo on talle vastandiks, vana mehe pere on sõja eest
Eestisse põgenenud ja ta kohtleb haavata saanud sõjameest kui oma
poega.
Urushadze
lahendab tundliku rahvusküsimuse delikaatselt – Ahmed pole mitte
abhaas, kelle maade üle lahinguid peetakse, ta on tshetsheen, vene
võimude poolt palgatud võitleja, samuti ühe võõrvõimu
manipulatsiooni ohver, kellele ta ka lõpuks kätte maksab.
Eesti
küla Abhaasias on grusiinidele sobivalt neutraalne pinnas valusa
lähiajaloo käsitlemiseks – küla, milles sadakond aastat on
elanud eestlased, näitab rahuliku kooseksisteerimise võimalust ja
justkui tühistaks kraaklemise abhaaside ja grusiinide vahel selle
üle, kellele see maa kuulub. Neutraalne pinnas on see ka meile,
Eesti ajaloo kontekstis muutub kauge rahvuskaaslaste küla
võrdpildiks me endi maast, mida võõrvõimud on korduvalt
vallutanud. Lembit Ulfsaki Ivo on eesti talupoja ideaal, kes soovib
eelkõige rahu ja ei kohku tagasi osutamast inimlikku abi ka
vallutajatele.
Oluline
polegi enam see, kellel on ajalooline õigus mingitele aladele.
Oluline on hoopis oskus koos elades seista vastu vaenulikele
manipulatsioonidele väljastpoolt. Õigus on mitte puhastatud maa,
vaid see, kui sa saad rahulikult sõita mööda seda kaunist maad oma
sõiduautos, kuulates muusikat, mille on teinud hoopis üks teine,
sinuga juhtumisi sama maad jagav rahvus.
(Delta, 25.10)
No comments:
Post a Comment