Armastusest, lühidalt
Lühifilmide
kasseti vormi on eesti filmis kahjuks suhteliselt vähe kasutatud,
ehkki, nagu aeg on näidanud, on see sobiv valik veel vähetuntud aga
andekate tegijate varjust väljatoomisel. Meenuvad „Seks ja surm“ (Priit
Pääsuke, Tanel Toom, Kristiina Davidjants, Marianne Kõrver. 2007); „Kass
kukub käppadele“ (Peter Herzog, Jaak Kilmi, Rainer Sarnet. 1999) ning
muidugi eesti filmikassettide teerajaja - „Karikakramäng“ (1977),
millega astusid filmimaastikule Peeter Simm, Toomas Tahvel ja Peeter
Urbla. Võttes kasseti nimeks sedavõrd märgilise pealkirja nagu
„Karikakramäng“, on kultuuriringkondade valdavat konservatiivsust
arvestades omamoodi julgustükk, kuid Andres ja Katrin Maimik, Elina Naan
ja Jan-Erik Nõgisto teavad, mida nad teevad. „Karikakramäng II“ on
ülesehituselt terviklik lühifilmikogum, läbivaks teemaks
inimestevahelised suhted eri põlvkondade ja lähenemiste peeglis. Esimese
karikakrakassetiga haakub ka see, et kasutatakse vaid üht operaatorit -
kui aastal 1977 oli kaamera taga Arvo Iho, siis nüüd näitab oma oskusi
Mihkel Soe. Sümboolne on seegi, et nii siis kui ka praegu teeb kaasa
Arvo Kukumägi. Toona hooples noor Kukumägi Simmi „Tätoveeringus“
linnukujulise tätoveeringuga, nüüd kehastab tätoveeringutega Kukumägi
Nõgisto ja Katrin Maimiku „Fotos“ invaliidistunud ja kibestunud meest,
keda peab hooldama ja taluma ta 30ndates tütar.
Rohkem
kokkulangevusi ja ühendusniite nende kahe kasseti vahel polegi mõtet
otsida, sest nende olulisus on eelkõige uudsus ja kvaliteet, mida nad
eesti filmi lisavad.
Andres
ja Katrin Maimiku „Hõbepulm“ on mitme kraadi võrra tõsisem töö kui
Andres Maimiku eelmised mängufilmid. Samas on just Maimik see, kes
kodumaises filmis peaaegu et süstemaatiliselt lahkab väikese eesti
inimese maailma kujundavaid stereotüüpe. Abikaasaga kahasse valminud
„Hõbepulm“ on kasseti küpseim töö - nauditava ja üksikasjadeni läbi
töötatud sujuvusega antakse edasi ühe auväärsesse kooseluikka jõudnud
abielupaari hõbepulma pidu oma koduaias. Esile kerkivad teemad, mida
seni õnnestunud sugulaste eest salata. See on kõigile tuttav provintslik
väikekodanlus oma eemaletõukavas umbses hubasuses - salatikausid ja
muigutavad külalised, kes peavad kirjutama õnnitlusi pereraamatusse;
säravvalgesse riietatud pruutpaar astub välja igaveses ümberehitusfaasis
olevast elamust ja garaaži kõrvale sätitud grammofon krigistab
nostalgilist perekonnavalssi. Täpselt mängib oma osad välja kogu
näitlejaansambel eesotsas Anne Veesaare ja Eero Spriidiga. Maimikud ei
käsitle „Hõbepulmas“ mitte ainult ühe suhte ummikseisu ja vaikitud
saladusi, vaid ka väärtuste kriisi, mis ähvardab senise süsteemi pea
peale pöörata. Filmi tegelased on olukorras, kus kõik näevad muutuste
vajalikkust, aga ei oska sealjuures midagi ette võtta.
Jan-Erik
Nõgisto ja Katrin Maimiku „Foto“ on tonaalsuselt hämaram lugu - noor
naine peab hooldussuhteks taandunud vanemaarmastuse pärast loobuma
täisväärtuslikust elust. Helen Ehandi annab oma esimese näitlejatööga
kaasatõmbavalt ja usutavalt edasi eneseohverdust, milles on kõigele
vaatamata ruumi ka lootuseks. Nõgisto ja Katrin Maimiku koostöös
valminud film on ilustamata realistlik pilt inimlikust soovist leida
isiklikku õnne ka kõige ootamatumates olukordades. „Foto“ näitab ka
ühiskonna arga ja vaenulikku konservatiivsust, mis ilmneb Maariti ja
9-aastase Raineri (Henry Orlov) suhete hindamises. Oma suletusele
tuginev ühiskonna mudel ei tunnista suhteid, mis selle mudeli
taastootmise süsteemi otse ei kinnita ega toeta.
Sellele
viitab kaudselt ka kasseti kolmas film „Aitäh, et sa minuga juhtusid“,
mis toob esmakordselt eesti filmi homoseksuaalsuse teema. Filmi
režissööri ja stsenaristi Elina Naani sõnul on see aga pigem
universaalne armastuslugu, seega tuleb vaatajal teha korrektuure enda
sisemises sallivusastmestikus ja taganeda eelarvamustest. Kas Naani film
sellele kaasa aitab, on omaette küsimus. Võib ka arvata, et see polegi
olnud eesmärk - pigem püüab Naani lühike ja lüüriline linatöö anda
poeetilise piltpostkaardina edasi ühe suhte kujunemist. See on noor,
värske ja särav maailm, kus kõik on võimalik ja piire polegi. Kahjuks
lõpeb film seal, kus lugu algab ja ülejäänu tuleb luua vaatajal endal.
Meeldejääv atmosfäär ja lähtepunkt järgnevatele lugudele on aga
kujundatud.
„Karikakramäng
II“ on esimene kodumaine film alanud aastal ja kinolevis linastuvate
muu maailma filmide tugeva taseme taustal on seda nauditav vaadata.
(EE, 21.02; Delta 15.02)
No comments:
Post a Comment