Heilika
Pikkovil esilinastus uus dokumentaalfilm „Õlimäe õied“.
See räägib Eesti päritolu vene õigeusu nunnast Ema Ksenjast, kes
elab Jeruusalemmas ajaloolise Õlimäe jalamil asuvas kloostris.
Südamlik
ja intiimne tõsielufilm võtab kokku keerulise 20nda sajandi ühe
väikese rahvakillu liikme eluloo kaudu. „Õlimäe õisi“ võiks
nimetada ka üheks eesti looks, nagu me neid oleme harjunud nägema
ETV ekraanil. Samas on Ema Ksenja oma mitmekülgsuses hoopis
vasturääkivam subjekt, kui seda mahuks „eesti lugude“
minidokkide raames käsitlema, võib isegi öelda, et ka täispikk
dokumentaalfilm jääb ajaliselt teemale ja selle kandjale kitsaks.
Mõnes mõttes võiks Ema Ksenjat nimetada isegi triksteriks, sest
keeruka iseloomu ja ettearvamatute eluseikadega paljunäinud naine
pöörab ümber ka filmi pealkirja sisse kirjutatud
kaunikõlalis-romantilise rõhu. Kristluse keskseim geopoliitiline
sümbol Jeruusalemm jääb alla inimesele, kes on oma mineviku maha
matnud ja nõustab nüüd neid, kel endil psühholoogilisi või
religioosseid probleeme. Võib küsida, kas on see ülim religioosne
pühendumus või isiklik pagemistee omaenda psühholoogilisest
ummikust, kuhu keerukad olud teda ajanud? 82-e aastane naine on üles
kasvanud lõhestunud perekonnas, armukadeda ja egoistliku ema karmi
käe all, teinud tõlgina kaastööd Eestit okupeerinud Saksa
vägedega, pagulusaastad on tähendanud Ema Ksenjale arvutuid suhteid
ja luhtunud abielusid, ning ka vähiteadlase karjääri Austraalias.
Filmi kestel avab Ema Ksenja oma elust üha uusi tahke ja ka
isiklikke saladusi, tühistades justkui pidevalt seda illusoorset
harmooniat, mida pakub postkaartlik pilt Õlimäe kloostri nunnade
elust. Vaatajal tuleb endal leida vastus sellele, mida oleks Ema
Ksenjal just talle öelda. Film kõnetab ka siis, kui vaataja
hinnangul on eaka aga endiselt tarmuka naise sõnum talle
mõistetamatu. Sellisel juhul jääb vaatajal üle ühineda Ema
Ksenja hardunud austajaskonnaga, kes üksmeelselt noogutavad ja
vaikivad, kui Ema Ksenja tõdeb, et kodumaad tema jaoks pole ja
Iisraelis elamine tähendabki kosmopolitismi.
Heilika
Pikkovil on õnnestunud püüda väga isiklikke ja kõnekaid hetki,
mis annavad edasi peategelase karakterit, kloostri õhustikku ja ka
seda keskkonda, mis Ema Ksenjat praegusel eluetapil ümbritseb.
Pikkovi vaatepunkt pole siinjuures selline nagu seda võib näha
omamoodi standardiks kujunenud kloostrifilmide juures, kus vaikivad
pühendunud täidavad oma igapäevaseid toimetusi „ora et labora“.
Teemana on vaimuliku ja ilmaliku elu, taevase ja maise vastandus
filmis sees, kuid siin on ka kõnekaid kujundeid, mis seda piiri
ületavad – nagu näiteks traataia alt väljapääsu otsivad
kilpkonnad, keda Ema Ksenja hooldab või needsamad tillukesed
lilleõied, mida Ema Ksenja postkaartide tarbeks kogub ja kuivatab.
Pikkov ühtaegu austab filmitavat, kuid astub temaga filmi kaudu ka
dialoogi, sest ei varja seda, mida subjekt ise ehk näha ei
soovikski. Pikkov suudab südamliku lähenemisega avada traagilise
saatusega nunna isikut, tuues esiplaanile mitte maisest elust
distantseerunud uskliku vaid inimese kõige oma vasturääkivustega.
See pole religioosne film usust ja selle lunastavast jõust, vaid
inimesest, kes kahtleb ja otsib ka siis, kui on jõudnud oma usulises
pühendumuses viimasele astmele.
„Õlimäe
õied“ on õigupoolest hetk ühest pikast elust, teekonnast, mis
pole veel lõppenud. Ema Ksenja näeb ülima eesmärgina Suurde
Skeemasse jõudmist, ehk vaikusetõotuse andmist. Samas tõdeb ta, et
selle kättesaamatus on võluvam kui eesmärk ise. Ema Ksenja jätkab
oma missiooni – eestpalvete lugemist, teiste abistamist ja
ärakuulamist, regulaarselt ka Eestit külastades. Siin astub film
dokumendina ajast isegi ette – ka siis, kui Ema Ksenja ühel hetkel
saab loa Suurde Skeemasse astuda, jääb ta selle filmi läbi
kõnelema. Tuhaks ei muutu ka ta elu lugu ja mälestused, mida ta ise
soovib salata. Ema Ksenja ütleb, et aias pole aega, siin on koos nii
minevik kui ka olevik. Siin muutub oluliseks ka koht, kus film üles
võetud - ajatu Jeruusalemm, mille tulevik senini selgusetu.
(Delta, 10.05)
No comments:
Post a Comment