Tuesday, September 27, 2011

TOKYO DRIFTER (Seijun Suzuki, 1966)

Samuraieetikast kantud yakuza-lugu maffiasõdurist, kes lojaalsuse ja rahu nimel hakkab lindpriiks sattudes kahe rivaalitseva jõugu võimuvõitlusse. Sisemise aukoodeksi järgimine, pühendumus eesmärgile, truudus ülemale, sealjuures aga teatud sõltumatuse saavutamine, mida annab väljumine tavasõduri ridadest, on need märksõnad, mis kangelast, Tetsuya Hondot, edasi viivad. Kurbmagusa alatooni lisab filmile Tetsuya veendumus säilitada oma lindprii staatus tagasi lükates ka armastuse. Seijun Suzuki on selle mõneti tüüpilise yakuza-filmi jäädvustanud kinoajalukku uuendusliku ja samas ka aegumatu teostusviisiga. "Tokyo Drifteri" pildikeel on kunstiliselt ülimalt nauditav - fotograafiliselt kaunites ja komponeeritud kaadrites paigutuvad valitud valgusse ja värvidesse dialoogid ning märulistseenid. Rumalaid tegelaskujusid filmis pole, gängsterid ehk yakuzad on kõik rafineeritud kivinäod, kõige kütkestavam on muidugi peategelane Tetsuya, keda mängib ka estraadis endale nime teinud ning filmi nimiloo sisse laulnud Tetsuya Watari. Tetsuya astub üles helendavas valges kostüümis, mis on kontrastis teiste tegelaste peamiselt hallide kujudega. Suzuki mängib värvide ja toonase kinoesteetikaga lisades ja eemaldades erinevaid toone ning žanrilisi mõjutusi. Filmist võib välja lugeda viiteid sürrealistlikule kinole, või isegi muusikafilmidele, oma ajas oli Suzuki juba selle filmiga suur teerajaja vabama väljendusviisi poole, tänapäeval vaadates paigutub kogu see visuaalne kompvekikarp teatud ajatusse vööndi nagu näiteks Aki Kaurismäki filmid. "Tokyo Drifterit" vaadates taipad, miks Kaurismäki hakkas filme tegema ja miks ta pole teinud tõsimeelset gängsterifilmi. Ega ka Suzuki "Tokyo Drifterit" hirmtõsiselt võtnud, tegelased käituvad kohati absurdselt, rohkem koomiksikangelasi e kui eluliselt kurjade moodi, lisaks veel juba mainitud katsetused värvide ja stiilidega. Löövalt mõjub äratundmine, et Kaurismäki filmid on lavastatud just nimelt Suzuki skeemi järgi.
Kohustuslik vaatamine.
http://www.youtube.com/watch?v=OGg_k8Cai6Q

No comments: